Doorzoek volledige site
25 november 2020 | ARCHITECTURA.BE

Stefaan Evers (a2o architecten): "Een fotograaf is voor ons ook een klankbord"

Stefaan Evers Illustratie | a2o architecten / Brecht Kelleneers

Uit de online enquête van Redactiebureau Palindroom bij 174 Nederlandstalige architecten blijkt iets meer dan de helft van de architecten geregeld investeert in professionele foto's van projecten. Videobeelden worden daarentegen nog niet veel gebruikt. Dat wordt ook bevestigd door Stefaan Evers van a2o architecten. Het Hasseltse bureau werkt steeds met dezelfde fotograaf die een beeldtaal gebruikt die aansluit bij de projecten. "Een fotograaf is voor ons ook een klankbord, iemand die kritisch naar ons werk kijkt", aldus Stefaan Evers. 

In de edito van A+ 274 over Representatie stelt Lisa De Visscher:

“Een gebouw an sich heeft een beperkte zichtbaarheid. Het staat verscholen op een niet altijd toegankelijke plek terwijl de foto’s ondertussen de wereld rondgaan. De meeste gebouwen die zich in ons collectieve geheugen hebben genesteld en de ruggengraat zijn van ons referentiekader, hebben we nooit bezocht. We kennen de beelden, en soms vormen die een project op zich.”

Dit is helemaal juist en we zijn ons er bij a2o van bewust dat de verbeelding van onze architectuur en stedenbouw een heel belangrijk onderdeel is van ons werk. Het werken met fotografie en beelden in algemeen is zeer belangrijk voor de werking van a2o. Het zit ingebakken in ons DNA.


FOTOGRAFIE

Sinds de oprichting van a2o in 2000 werken we met professionele fotografen. We hebben lang gezocht naar een beeldtaal (kwaliteit en consistentie) die aansluit bij ons werk. Daarom werken we steeds met dezelfde fotograaf.

We zijn op zoek gegaan naar een beeldtaal die rustig is, de compositie van de architectuur toont (daarom werken we graag met loodrechte beelden en vermijden we luchtbeelden) en ook de menselijke schaal. De beelden tonen op een natuurlijke manier de vegetatie, het licht en de materialiteit. De context van het project en de links die het project aangaat met de omgeving vinden we ook zeer belangrijk.

Een fotograaf is voor ons ook een klankbord, iemand die kritisch naar ons werk kijkt. Daarom zijn we tijdens het fotograferen aanwezig en praten we over het project. Niet om aanwijzingen te geven, maar om te leren, te ontdekken en op een andere manier naar je werk te kijken.

De fotograaf komt niet enkel in beeld als het project opgeleverd is. We vragen ook regelmatig om foto’s maken tijdens de werffase. Vaak kunnen we enkel dan de draagstructuur tonen. We laten deze beelden ook door de fotograaf maken omdat ze voor ons even waardevol zijn als een beeld van het afgewerkte project. Ze tonen vaak het zuivere concept.

Ook de bestaande toestand van herbestemmingen brengen we vaak in beeld. Het is cruciaal om de bestaande kwaliteiten, de littekens en het verhaal achter een bestaand gebouw mee te nemen in een ontwerp. Fotografie is een investering voor het bureau. We proberen de beelden dan ook zo breed mogelijk in te zetten binnen en buiten het bureau.


FILM

We hebben weinig ervaring met film. We komen er wel steeds vaker mee in contact voor interviews over projecten of digitale rondleidingen. We zien absoluut de meerwaarde van bewegende beelden en willen hier graag op inzetten en mee experimenteren. Niet film omdat het film is, maar ook hier gaan we op zoek naar een beeldtaal die aansluit bij en een verlengde is van onze stilstaande beelden.

 

Dit artikel is een fragment uit het whitebook dat Redactiebureau Palindroom heeft uitgebracht over de resultaten van een enquête waarin zowel de eigen communicatie van architecten (website, social media, fotografie,….) als de communicatie naar architecten (vakbladen, websites, beurzen,…) onder de loep genomen worden. Verder werden ook vragen gesteld rond de visie op en ervaring met labels, circulair bouwen en BIM. Geïnteresseerd in deze publicatie? Je kan het whitebook hier downloaden.