Doorzoek volledige site
01 december 2020 | ARCHITECTURA.BE

Massimo Pignanelli (UAU collectiv): 'Zet in op beleving en houd het compact met uniforme standen'

Illustratie | Massimo Pignanelli

Uit de enquête die architectura.be en Redactiebureau Palindroom hebben afgenomen bij 174 Nederlandstalige architecten blijkt dat het niet meer zo evident is om architecten naar een beurs of event te lokken. De uitzondering die de regel bevestigt blijkt Architect@Work te zijn en ook de Interieurbiënnale doet het goed bij architecten. Dat bevestigt ook Massimo Pignanelli van UAU collectiv, die voor ons dit aspect van de enquête onder de loep nam. 

Onze jongere medewerkers bij UAU collectiv bezoeken wel beurzen, maar minder frequent dan ik toen ik een beginnend architect was. Dat zijn dan vooral Batibouw of de Biennale Interieur, maar nog liever gaan ze naar culturele beurzen zoals de Biënnale van Venetië of Salone del Mobile in Milaan, gecombineerd met een stadsbezoek of een kantooruitje. Het sociale aspect vinden ze veel belangrijker dan het informatieve aspect.

De oudere garde van het bureau gaat niet meer naar informatieve beurzen. We voelen ons er opgejaagd wild door de opdringerige aanpak van bepaalde verkopers en fabrikanten. Daarenboven worden we dagelijks overstelpt met info via mail en social media en bezoeken van vertegenwoordigers op
kantoor. Daarbij leggen we de lat hoog waardoor we projectmatig iedere keer bijleren. 

Er is één uitzondering: Architect@Work bezoeken we graag. Deze beurs is overzichtelijk, to-the-point en kleinschalig maar tegelijkertijd zeer breed en verscheiden qua aanbod. Het productaanbod wordt daarenboven gelinkt aan een inhoudelijk boeiend programma met onder meer lezingen van gekende architecten. De vastgoedbeurzen en bijhorende netwerkevents zoals MIPIM, REALTY en PROVADA zijn verplichte kost voor de vennoten en teamleiders van UAU collectiv. In dergelijke beurzen investeren we veel tijd omdat het ons regelmatig nieuwe opdrachten oplevert. 

Tot slot nog een tip voor beursorganisatoren. Zet in op beleving en houd het compact met uniforme standen. Breng meer variatie in het aanbod, durf breed gaan met interieur, bouw, kunst, vastgoed, productdesign. Combineer dat aanbod eventueel met lifestyle, zoals de luxebeurs Très Chic. Bied ook
een inhoudelijk sterk programma aan met lezingen uit verschillende sectoren zoals de architectuur, maar ook cultuur of politiek. De tijd van de architect als ‘verheven allesweter’ is al even voorbij. Netwerking, informatie via lezingen, maar ook commerciële informatie moeten de architect op gepaste wijze voeden zodat hij complementair aan de slag kan. Beurzen kunnen hier zeker hun steentje aan bijdragen.

 

Dit artikel is een fragment uit het whitebook dat Redactiebureau Palindroom heeft uitgebracht over de resultaten van een enquête waarin zowel de eigen communicatie van architecten (website, social media, fotografie,….) als de communicatie naar architecten (vakbladen, websites, beurzen,…) onder de loep genomen werden. Verder werden ook vragen gesteld rond de visie op en ervaring met labels, circulair bouwen en BIM. Geïnteresseerd in deze publicatie? Je kan het whitebook hier downloaden.