Doorzoek volledige site
01 december 2020 | ARCHITECTURA.BE

Gouden tips van de architect voor de fabrikant

Illustratie | Pixabay

Als u fabrikanten van bouwmaterialen een 'gouden tip' mocht geven over de manier waarop ze architecten informeren over nieuwe producten en materialen, wat zou die tip zijn? Wij vroegen het aan de architecten zelf in het kader van de het whitebook dat architectura.be en Redactiebureau Palindroom uitbrachten over de resultaten van een grootscheepse enquête over de communicatie van en naar architecten. Een bloemlezing.

  • Meer en uitgebreidere onlinevoorstelling producten
  • Als architect worden we meestal via vertegenwoordigers ingelicht over bepaalde bouwmaterialen. Dit gebeurt meestal tijdens korte vergaderingen op kantoor, waarbij we onze kostbare tijd zo efficiënt mogelijk wensen in te vullen. We wensen meestal technische informatie en info betreffende de kostprijs van toepassingen en verwachten van de vertegenwoordiger een grote kennis hiervan. Vaak komen we tot de conclusie dat vertegenwoordigers enkel basis productkennis hebben en louter een commercieel verkoopspraatje komen doen, waardoor we niet geholpen worden en op onze honger blijven zitten.
  • Eigenlijk is er geen tijd om iets of iemand te ontvangen, zelfs digitaal komt het niet binnen dus verplichte workshops voor architecten jaarlijks is de toekomst
  • Dat wij als architect toch wat meer vertrouwen schenken en zo vlotter een afspraak toestaan met de betere en vertrouwde fabrikanten. De informatie die digitaal te vinden is nooit 100% bruikbaar voor onze projecten vandaar is overleg nog altijd nodig.
  • Organiseer een uitstap naar interessante architectuur samen met interessante andere architecten, waar de architect van het gebouw uitleg geeft. Zo bereik je iedereen en heb je ook de tijd de architecten te leren kennen.
  • Eerlijke reclame, duidelijke cijfers/technische fiches aan te leveren
  • Vertegenwoordigers proberen producten voor te stellen op +- 30 min. Dit is voor iedereen het meest rendabele.
  • Goede technische kennis van de producten en klantgerichte ondersteuning bij projecten is een meerwaarde.
  • Wees volledig en transparant. Beveel steeds goede uitvoerders aan die uw product correct kunnen toepassen. Wees ook transparant in prijzen. Soms ontstaan problemen omdat de materiaalprijs wordt opgegeven, maar omdat het product ongekend is, nog moeilijk in te schatten is wat een correcte plaatsingsprijs is. Misschien kunnen er samen met plaatsers ook soms richtplaatsingsprijzen worden opgegeven.
  • Online nieuwsbrieven met heel concrete info (technische fiches - ontwerpmogelijkheden - look&feel) 
  • Duidelijke info via mail
  • Ga voor betaalbare kwaliteit, zoek geen nichemarkt op want dan krijg je modetrendjes.
  • Vooral zorgen voor een zeer goede website voor de eerstelijnshulp
  • Via grote kanalen, zoals ovam - circulair bouwen. Dit wekt ‘vertrouwen’.
  • Toon gerealiseerde voorbeelden
  • Architecten helpen bij de materiaalkeuze (wanneer wel/wanneer niet toepassen) en duidelijk maken waarop moet gelet worden bij de toepassing op de werf. M.a. w wat zijn de meest voorkomende fouten en hoe die te voorkomen.
  • Zo gericht mogelijk, geen overbodige info concrete prijzen (bvb ook incl plaatsing) 
  • Vooral visueel, kort en krachtig, to the point. Architect warm maken met mooie beelden en interessante visuals. Maar daarnaast met een enkele klik de mogelijkheid tot toegang naar de technische info.
  • Minder papieren documentatie nieuwe producten kort komen voorstellen en materiaal laten zien maar vervolgens alles op usb-stick overhandigen, dat neemt minder plaats in dat documentatiemappen
  • Wees niet opdringerig
  • Vlotte, duidelijke website met eenvoudige stalen aanvraag. Stalen groot genoeg. Technische info online en downloadbaar. Eenvoudige (dus niet té gedetailleerde) Revit-modellen downloadbaar.
  • Referenties
  • Korte & snelle informatie die in één oogopslag duidelijk is. We weten meestal wel waar naar op zoek zijn en kunnen op deze manier veel tijd winnen.
  • Stop met fardes en stop met vertegenwoordigers die zich ongevraagd aanmelden aan de deur of via telefoon
  • Nog meer r&d op basis van onze ideeën dus meer betrokkenheid in de maakbaarheid en artistieke benadering van atypische toepassingen. Dit is niet hun corebusiness maar wij maken wel mee de markt dus het groeit op die manier ook voor hen aan belangrijke opportuniteiten en
    een sterke win-win...
  • Zoveel mogelijk digitaliseren 
  • Zeer goede technische informatie verschaffen. Ofwel een heel gebruiksvriendelijke website zonder te veel logins, ofwel (of aanvullend) een overzichtelijke ringmap die handig is in gebruik en niet te veel overbodige (commerciële) informatie bevat.
  • Duidelijke focus op de technische kwaliteiten en optimale toepassing met oog op het volledige pakket (bvb vloer,
    gevel, …)
  • Vertegenwoordiger langs sturen of info-avond/info-lunch organiseren
  • Geen papieren fardes meer maar een zeer goede website waar alles ook in pdf te downloaden is en zonder login (deze is onzinnig en zorgt ervoor dat je site vaak niet bezocht wordt), - middagbezoeken met broodjes zorgen dat er geen tijd wordt verloren, op die manier kan iedereen van het bureau de nieuwe materialen leren kennen. Als een firma architecten wil uitnodigen om te netwerken, bedenk dan eens dat er ook voetbalanalfabeten zijn, dus een culturele activiteit (tentoonstelling, expo, theater, dans ...) wordt dan ten zeerste geapprecieerd.
  • In eerste instantie via gegroepeerde informatie ( o.a. Plus point marketing etc...); indien verder geïnteresseerd kan voor een specifiek project en/of vraag een vertegenwoordiger ontboden worden
  • Blijven documentatiemappen laten drukken. Een bouwproductenfirma bestaat maar, indien de rug van een documentatiemap op een schap kan waargenomen worden.
  • Als ecologisch architect gaan wij meestal zelf op zoek naar materialen. Eenmaal bij de producent geef ik hen altijd de kans om hun  volledige gamma voor te stellen indien dit in ons concept past.
  • Een goede documentatiemap
  • Persoonlijk contact is belangrijk
  • Correcte info verwijzend naar goedgekeurde attesten
  • Een lijst van gecertificeerde en bekwame plaatsers toevoegen (regiogebonden), misschien een bonussysteem voorzien voor zij die de producten aanbevelen en voorschrijven
  • Gezamenlijk netwerkevent met opdrachtgevers (en aannemers)
  • Wees niet opdringerig. Een goed product verkoopt zichzelf. De presentatie van voorbeeldprojecten vormt een meerwaarde. Bekroon goede voorbeelden. Interesse in de ‘holding-structuur’ van een bedrijf, hebben de architecten meestal niet.
  • Technische informatie verschaffen, geen commerciële blabla, niet inspelen op de concurrentie, maar in concreto en to-the-point de eigen producten met alle nodige technische inhoud mededelen aan de ontwerper, die als dusdanig veel tijd wint om plannen en bestekken te vervolledigen met praktische info voor de uitvoering van het bouwproject.
  • Innovatief, standaardisering, intelligent en grensoverschrijdend
  • Event met voorstelling van product
  • Steeds vooraf een afspraak maken
  • Nieuwe materialen aankondigen per email
  • Persoonlijk contact. Mails gaan verloren in de hoeveelheid. Een nieuw product spreekt zoveel meer aan als je het kan voelen en er wat uitleg (vooral technisch) bij komt.
  • Zeer duidelijke en bruikbare websites + goed mailadressenbestand zodat nieuwe producten of wijzigingen regelmatig naar architecten verstuurd worden
  • Product overtuigt als het duurzaam is en een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Producten die veel te duur zijn kunnen nog zo goed zijn, maar het moet in verhouding blijven. Doe aub niet mee aan modetrends die toch niet het grote publiek aanspreken / kan betalen.

 

Dit artikel is een fragment uit het whitebook dat Redactiebureau Palindroom heeft uitgebracht over de resultaten van een enquête waarin zowel de eigen communicatie van architecten (website, social media, fotografie,….) als de communicatie naar architecten (vakbladen, websites, beurzen,…) onder de loep genomen werden. Verder werden ook vragen gesteld rond de visie op en ervaring met labels, circulair bouwen en BIM. Geïnteresseerd in deze publicatie? Je kan het whitebook hier downloaden.