Doorzoek volledige site
06 januari 2021

Uitbreiding school Everheide in harmonie met de wijk

Illustratie | © &sens architectes
Illustratie | © &sens architectes
Illustratie | © &sens architectes

De kleuter- en basisschool in Everheide startte dit schooljaar met een nieuwe look en een uitgebreide capaciteit, een project ontworpen door &sens Architectes. De unieke ligging op de hoek van een woonblok midden in een residentiële wijk in Evere vraagt om een aangepast ontwerp in harmonie met de buurt. Zo zat de uitdaging niet enkel in de uitbreiding van de capaciteit van de school met behoud van privacy en veiligheid voor de leerlingen, maar ook om een gebouw te creëren dat qua uitstraling en faciliteiten werkt voor de buurtbewoners. Het resultaat is een ruime, speelse en moderne school op maat van de kinderen, met voorzieningen en ruimte voor extra activiteiten. Sto, expert in gevelisolatiesystemen- en bekledingen, leverde het duurzame isolatiesysteem en de baksteenstrippen voor de opvallende, gebogen gevel. Het project werd geselecteerd als laureaat voor Be.exemplary 2017.

In de loop van augustus 2016 werd &sens Architectes in het kader van een openbare aanbesteding geselecteerd op basis van verschillende criteria. In november 2018 zijn vervolgens de werken voor de uitbreiding van de capaciteit van de school gestart. Het project is in de eerste maanden van dit schooljaar officieel afgerond.

 

Uitbreiding met ruimte voor alle mogelijke pedagogische functies

De capaciteit van de bestaande school werd uitgebreid van 300 naar 550 leerlingen, in zowel kleuter- als lager onderwijs. De grootste uitdaging voor dit project was dan ook om een zo groot mogelijke oppervlakte van het perceel vrij te maken voor een grote speelplaats voor de kinderen, maar tegelijkertijd voldoende ruimte vrij te houden voor een pand dat alle mogelijk pedagogische functies kan vervullen.

Tussen de bestaande school en het nieuwe gebouw is er een voetgangerspad die beide projecten met elkaar verbinden, maar ze ook van elkaar kunnen afsluiten om optimale privacy voor de kinderen te garanderen. Een hekken sluit de school af van de straatkant en het nieuwe pand. De klaslokalen bevinden zich op de eerste etage met zicht op de speelplaats, zodat de leerlingen niet gestoord worden door het verkeer en passage van de mensen.

“Op architecturaal vlak hebben we er rekening mee gehouden dat de school zowel de privacy van de leerlingen garandeert en dus afgesloten kan worden van het nieuwe project, maar dat beide projecten toch ook met elkaar in verbinding staan. Het gebouw moet zo niet enkel praktisch zijn, maar ook voldoende in het oog springen om het unieke doel ervan te benadrukken”, aldus Madeline Demoustier, architecte bij &sens Architectes.

 

Evenwicht tussen integratie in de wijk en een opvallende uitstraling

Het is niet enkel een ambitieus project wat betreft de extra creatie van ruimte en mogelijkheden op een beperkte oppervlakte, maar ook de unieke ligging midden in een woonwijk maakt dat de integratie in de wijk heel belangrijk is. Het gebouw bevindt zich in een wijk met veel bakstenen gevels, waardoor de architecte ook gekozen heeft voor een look met moderne bakstreenstrippen. Maar, alles wat niet uit baksteen bestaat, kreeg een opvallende en vrolijke oranje kleur. “Volgens mij hebben we een goed evenwicht gevonden tussen een unieke instraling en mooie integratie in de wijk. We kregen dan ook heel wat postieve reacties van de buurt”, aldus Demoustier.

Dat het bureau van &sens Architectes zich midden in die wijk bevindt, helpt om een project op maat van de eigen buurt te creëren. “Voor mij is dit een speciaal project, mede omdat ons kantoor hier is en omdat mijn eigen kinderen in deze school les volgen. Als architect én moeder ben ik ervan overtuigd dat de gebouwen waarin kinderen leven en leren een grote invloed hebben op hun blik op de wereld en hun ontwikkeling. Gesloten, donkere scholen vormen naar mijn mening een slechte invloed. Daarom hebben we voor deze school een kleurrijk, lumineus, open en opgewekt project ontworpen. Oranje is een warme kleur die speelsheid uitstraalt, zonder agressief te zijn. Het resultaat is zo een warme school op maat van het kind, dat mooi opgaat in de wijk”, aldus Demoustier.

 

Speels op maat van het kind

Niet enkel de indeling, de warme uitstraling en de ruimte maken van de school een echt kindvriendelijke omgeving, ook de unieke spelmogelijkheden brengen de beleving van het kind naar een hoger niveau. Zo is er bewust gekozen om activiteiten toe voegen die mooi aansluiten in de context van het project of voortkomen uit fuctionele elementen van het gebouw. Zo is er bijvoorbeeld een regenwatercircuit dat doorloopt tot op de speelplaats en de basis vormt voor leuke spelletjes tijdens de pauzes. Dit watercircuit is geïntegreerd in wat anders gewoon een ondersteunende muur was geweest. Langs de buitentrap loopt er dan weer een glijbaan die ook de secundaire ingang met de school verbindt. Dit architecturale element maakt het bovendien ook mogelijk om te genieten van een podium bij een toespraak op de overloop van de trap. Zitplaatsen zijn geïntegreerd op het niveauverschil tussen de binnenplaats en de toegang tot het hoofdgebouw. Tot slot is er ook een klimwand geïntegreerd op een een gemeenschappelijke scheidingsmuur.

 

Samenwerking met Sto voor expertise en groot aandbod gevelsystemen

Voor de moderne, gebogen gevel met een oppervlakte van 700 m², heeft Sto het gevelisolatiesysteem StoTherm Brick 18cm Top 32 met baksteenstrippen van Stroher aangeleverd. “We kozen voor deze oplossing van baksteenstrippen op gevelisolatie omdat dit de perfecte combinatie is van de authentieke bakstenen look met een hoogperformante energetische waarde. Ook spaart dit syteem heel wat plaats uit in de dikte van de muren. Voor ons was het om esthetische redenen ook belangrijk om geen namaakstenen te gebruiken, maar echte bakstenen. Het zeer uitgebreide aanbod in type baksteenstrippen van Sto was voor dit project echt doorslaggevend”, aldus Demoustier.

De samenwerking tussen de vershillende betrokken partners verliep in dit project bovendien erg vlot. “Het was een tof en dynamisch team, met een sterke wil om het project tot een goed einde te brengen, met onderling respect”, aldus Demoustier. Dit gevoel leeft ook bij Valiconstruct, de plaatser van het Sto gevelisolatieysteem en de baksteenstrippen en ondertussen na jarenlange samenwerking ook Sto-gevelexpert. “Sto contacteerde ons voor dit project, want we werken al lange tijd samen. Hun gevelisolatiesystemen, baksteenstrippen en crépi zijn ons niet onbekend. Het zijn materialen waar we heel graag mee werken en ook het team van Sto staat altijd voor ons klaar. Voor ons was het nu echter de eerste keer dat we deze materialen konden toepassen op een gevel met afgeronde hoeken, een leuke uitdaging”, aldus Dina Dragos van Valiconstruct.

 

Laureaat be.examplary 2017

Het project werd in 2017 geselecteerd als laureaat voor be.exemplary, een projectoproep om voorbeeldige bouw- en renovatieprojecten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te stimuleren en belonen op vlak van duurzame stedelijke ontwikkeling. Op basis van vier uitdagingen en de transversale aanpak wordt het voorbeeldkarakter van de projecten beoordeeld door een jury van deskundigen. “Het volledige project van de school is evenwichtig en getuigt van een coherente transversale benadering. De school kiest ervoor haar voorziening en functionaliteit, maar ook haar duurzame strategie te delen met externe gebruikers en vormt daarin een voorbeeld. Het project wordt gedragen door een doorgedreven filosofie over zijn verhouding tot de openbare ruimte en tot zijn context. De nieuwe relatie tot de wijk brengt leesbaarheid in de toegangen en de nieuw aangelegde overdekte ruimten vormen de overgang. De gedeelde ruimten liggen op oordeelkundige wijze tussen de openbare ruimte en de speelplaatsen. De ruimtelijke visie integreert de schoolpedagogie, de plannen zijn coherent en functioneel en laten uiteenlopende onderwijspedagogieën toe. Ook de milieustrategie is duidelijk aanwezig, met name in de vele transversale maatregelen die eveneens bijdragen tot de schoolpedagogie en die het leerproces en de sensibilisering van de leerlingen bevorderen. Uit het project blijkt dat een inspanning geleverd wordt voor het hergebruik - ter plaatse en elders - van de afbraakmaterialen en voor de identificatie van de circuits waarin ze belanden”, aldus BeExemplary.

Interview afgenomen op 13 augustus 2020

GERELATEERDE DOSSIERS