Doorzoek volledige site
18 januari 2021 | TIM JANSSENS

Elegant woon-werkcomplex geeft Wetstraat nieuw elan

De binnentuin creëert een oase van rust in de drukke binnenstad. Illustratie | Gabari – Alides Properties
De rijzige kantoortoren heeft een subtiele aanblik en leunt aan tegen een stijlvol appartementsgebouw met twaalf wooneenheden en een daktuin. Illustratie | Gabari – Alides Properties
Aangezien de 55 meter hoge kantoortoren teruggetrokken is ingeplant, kan het aanpalende voetpad bovendien danig verbreed worden en kan er tevens een groen plein worden aangelegd. Illustratie | Gabari – Alides Properties
De aluminium raamkaders zijn grotendeels bedekt met een witte aluminium voorhangstructuur. Het subtiele samenspel tussen rechte en diagonale elementen creëert een dynamisch, licht golvend effect. Illustratie | Algemene Bouw Maes
Het verwijderen van de bestaande kelder en het realiseren van de nieuwe ondergrondse parking hadden letterlijk en figuurlijk heel wat voeten in de aarde. Illustratie | Algemene Bouw Maes

Vier rijen verkeersdrukte geprangd tussen hoge kantoorgebouwen: de huidige aanblik van de Wetstraat is niet meteen het meest charmante plaatje in het hart van onze hoofdstad. De plannen om de omgeving grondig te vernieuwen slepen al een tijdje aan, maar met de realisatie van het langverwachte Copernicus-project (LD2 Architecture) in de Europese Wijk is de teerling eindelijk geworpen. De rijzige kantoortoren heeft een subtiele aanblik en leunt aan tegen een stijlvol appartementsgebouw met twaalf wooneenheden en een daktuin. Dankzij de beperkte footprint van Copernicus kan er ook een groene esplanade worden aangelegd en zal de bedrijvigste boulevard van Brussel eindelijk extra ademruimte krijgen.

De make-over van de Wetstraat is een dossier dat al lang op tafel ligt. De eerste plannen van de Franse architect Christian de Portzamparc (‘Stadsproject Wet’) dateren van meer dan tien jaar geleden. De herinrichting van het Schumanplein vormde een voorzichtige eerste aanzet, maar het was wachten op het Copernicus-project om de bal definitief aan het rollen te brengen. Twee verouderde kantoorgebouwen in de Europese wijk maakten plaats voor een totaalproject van 14.534 m²: een hoofdvolume met flexibele en moduleerbare kantoren, een aanpalend appartementsgebouw met twaalf ruime wooneenheden en een private ondergrondse parking met 69 plaatsen.

Door niet alleen werkplekken, maar ook 1386 m² woonruimte en 1000 m² groen te voorzien – in de vorm van een rustgevende binnentuin en een daktuin met panoramisch zicht – hoopt dit ‘BREEAM Excellent, Core&Shell-project’ de beklemmende ‘canyon van kantoorgebouwen’ in de Wetstraat te doorbreken. Aangezien de 55 meter hoge kantoortoren teruggetrokken is ingeplant, kan het aanpalende voetpad bovendien danig verbreed worden en kan er tevens een groen plein worden aangelegd. “Copernicus wordt de motor van de ruimtelijke vernieuwing in het zakencentrum van Brussel. Hoogstammige bomen en zitbanken zullen het straatbeeld ingrijpend veranderen”, klinkt het bij bouwheer Alides Properties.

 

“Copernicus wordt de motor van de ruimtelijke vernieuwing in het zakencentrum van Brussel”

 

Gracieus gevelbeeld

LD2 Architecture stond in voor het ontwerp van Copernicus. Algemene Bouw Maes (onderdeel van Groep Van Roey) fungeert als hoofdaannemer. “De parkeerkelder is uitgevoerd in ter plaatse gestort beton. De vijftien bovengrondse bouwlagen van de kantoortoren zijn opgetrokken rond ter plaatse gestorte betonkernen en bestaan hoofdzakelijk uit een skelet van dubbelhoge prefabbetonkolommen, - balken en voorgespannen welfsels. Het appartementsblok, dat zeven bovengrondse bouwlagen telt, flankeert de kantoortoren en is opgebouwd uit kalkzandsteen, predallen en ter plaatse gestorte trappenkernen”, vertelt Thomas Kowalczyk, technisch directeur bij Algemene Bouw Maes.

Qua afwerking springt vooral de imposante gevel van de kantoortoren in het oog. De aluminium raamkaders zijn grotendeels bedekt met een witte aluminium voorhangstructuur. Het subtiele samenspel tussen rechte en diagonale elementen creëert een dynamisch, licht golvend effect dat het rijzige silhouet van het kantoorgebouw extra in de verf zet. Bovendien waarborgt de voorzetstructuur de privacy van de aanwezigen zonder de interne transparantie en het overweldigende ruimtegevoel teniet te doen. “Het ziet er complex uit, maar in wezen kwam die voorzetstructuur toe in de vorm van voorgemonteerde kaderelementen en hoefden we ze enkel op de juiste plaats te hangen. De gelijkvloerse gordijngevel is vandalismebestendig en inbraakwerend”, aldus Kowalczyk.

 

 

Logistiek gepuzzel

De voornaamste bouwkundige uitdaging situeerde zich onder het maaiveld. Het verwijderen van de bestaande kelder en het realiseren van de nieuwe ondergrondse parking hadden letterlijk en figuurlijk heel wat voeten in de aarde, geef Thomas Kowalczyk aan. “Enerzijds vanwege de complexe beschoeiingswerken voor de creatie van de bouwput: een combinatie van een secanspalenwand en een onderschoeiing van bestaande deelmuren, waarbij het niet mogelijk was om met grondankers te werken en waarbij een deel van de secanspalenwand naar binnen is afgestempeld (via schoren en valse putten waar we rond moesten werken). Bovendien zijn er ook 230 grondverdringende schroefpalen geboord en moesten we twee torenkranen in de bouwput plaatsen, waarvan één op een speciaal instortanker.”

“Anderzijds bracht de specifieke locatie van de werf – pal in het drukke centrum van Brussel! – heel wat logistiek gepuzzel met zich mee. Op de Wetstraat los je niet zomaar een vrachtwagen wanneer je het zelf wil, dus de levering van de benodigde bouwmaterialen moest nauwkeurig uitgekiend worden. En aangezien elke centimeter ruimte op de werf effectief moest worden bebouwd, vergde het ook de nodige inventiviteit om al die materialen tijdelijk te stockeren en het bouwafval selectief in te zamelen in het kader van de BREEAM-richtlijnen. Dit laatste hebben we onder meer opgelost via dagelijkse ophaling van kleine containers. Ondanks de logistieke en bouwkundige uitdagingen en enkele leveringsproblemen onder invloed van de coronacrisis zitten we perfect op schema om het Copernicus-project eind juni 2021 op te leveren!”