Doorzoek volledige site
20 januari 2021 | TIM JANSSENS

PV-gevel siert energieneutraal hoofdkantoor

De gesloten geveldelen van het nieuwe kantoorvolume zijn integraal bekleed met zonnepanelen, net zoals het dak – goed voor een totale PV-oppervlakte van bijna 700 m². Illustratie | Lucid - ASK Romein
Het strakke, hedendaagse interieur ademt luxe en verfijning. Illustratie | Lucid - ASK Romein
Aan de achterliggende vliegtuigloods is een evenementenhal met onder meer een bar en een kunstgalerij ingericht. Illustratie | Lucid - ASK Romein
In de kantoren in de vliegtuigloodsen zijn de technieken vernieuwd en klimaatplafonds geïnstalleerd om het complex volledig energieneutraal te kunnen maken. Illustratie | Lucid - ASK Romein

Coronacrisis of niet: FLYINGGROUP behoudt het volste vertrouwen in de toekomst. Hoewel de luchtvaartsector deze dagen rake klappen krijgt, is en blijft de grootste privéjetmaatschappij van de Benelux razend ambitieus. Ze investeerde dan ook in de bouw van een nieuw hoofdkantoor en de renovatie van haar vliegtuigloodsen op de Internationale Luchthaven Antwerpen. Een mooi project voor A2D Architects en ASK Romein, die een energieneutraal geheel met een uiterst stijlvolle look-and-feel realiseerden.

“Zakenluchtvaart is een essentieel element in het succes van economische hotspots. In Antwerpen, veruit de belangrijkste economische motor van ons land, is dat niet anders. Ons geloof in de toekomst blijkt uit het vooruitstrevende karakter van ons gloednieuwe hoofdkwartier”, vertelde voorzitter en oprichter Bernard van Milders bij de officiële inhuldiging van de ultramoderne uitvalsbasis van FLYINGGROUP, dat voor de gelegenheid meteen ook een nieuwe huisstijl en website lanceerde – goed voor een totale investering van meer dan 5 miljoen euro. Hoewel deze pas volledig zal renderen wanneer de luchtvaartsector opnieuw herleeft, loont het toch de moeite om het kersverse kantoorgebouw van de gereputeerde privéjetmaatschappij al eens onder de loep te nemen.

 

“Dat dit een uniek staaltje utiliteitsbouw is, is al vanaf de eerste aanblik duidelijk”

 

Stijlvol, luxueus en energieneutraal

Dat de hoofdzetel van FLYINGGROUP een uniek staaltje utiliteitsbouw is, is al vanaf de eerste aanblik duidelijk. Het stijlvolle kantoorvolume biedt plaats aan bureauruimtes, vergaderzalen en een passagiers- en crewlounge. Aan de achterliggende vliegtuigloods is een evenementenhal met onder meer een bar en een kunstgalerij ingericht. Het strakke, hedendaagse interieur ademt luxe en verfijning. “Het project bestrijkt een oppervlakte van 1.250 m²”, vertelt Bob Meurs, projectleider bij aannemer ASK Romein. “De nieuwbouw kwam in de plaats van het bestaande kantoorvolume en bestaat uit een 60 ton zware staalstructuur die omzoomd is met sandwichpanelen en vliesgevelelementen. Hij sluit naadloos aan op de drie omringende vliegtuigloodsen, die eveneens de nodige kantoorruimte omvatten. Daar hebben we de technieken vernieuwd en klimaatplafonds geïnstalleerd om het complex volledig energieneutraal te kunnen maken. Bovendien is er een BEO-veld met achttien boringen van 150 meter diep aangelegd, zijn er regenwatertanks met een capaciteit van circa 30.000 liter geplaatst en zijn de gesloten geveldelen van de nieuwbouw integraal bekleed met zonnepanelen, net zoals het dak – goed voor een totale PV-oppervlakte van bijna 700 m². We namen een gespecialiseerde ingenieur onder de arm om dit alles in goede banen te leiden en de technieken aan te sluiten op het gebouwbeheersysteem, zodat FLYINGGROUP de werking van zijn gebouw en het energieverbruik in detail kan monitoren.”

 

Zeker niet alledaags

De werkzaamheden gingen van start in augustus 2019. In september 2020 werd de nieuwe hoofdzetel van FLYINGGROUP opgeleverd. “Oorspronkelijk zouden we al klaar zijn in juli, maar door de coronacrisis liep de levering van bepaalde materialen helaas vertraging op. FLYINGGROUP zat in hetzelfde schuitje en stelde zich constructief op, dus met vereende krachten zijn we erin geslaagd om de hinder binnen de perken te houden en het project volledig naar wens af te ronden”, geeft Bob Meurs aan. “De combinatie van de high-end afwerking (conform de standing van een privéjetmaatschappij), de beperkte beschikbare ruimte op de werf, het feit dat zowel de loodsen als de toegangsweg naar de luchthaven voortdurend in gebruik bleven en de strakke timing zorgde voor de nodige uitdagingen. We zijn dan ook zeer blij met het piekfijne resultaat!”

GERELATEERDE DOSSIERS