Doorzoek volledige site
22 maart 2021

Staalbouwwedstrijd 2020: parkeergebouw IMEC/KUL van Stéphane Beel Architects laureaat industriële gebouwen

Illustratie | Luca Beel

Infosteel maakte op 22 februari de laureaten van de Staalbouwwedstrijd 2020 bekend. De Staalbouwwedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd beurtelings in België en in Luxemburg en was aan zijn 21ste editie toe. De komende weken zetten we op architectura.be de laureaten in de schijnwerpers. Deze week is het de beurt aan de laureaat in de categorie industriële gebouwen: het parkeergebouw voor IMEC / KU Leuven ontworpen door Stéphane Beel Architects

Motivatie van de jury

"Een origineel concept, met name het systeem van in- en uitritten in uitkraging is knap bedacht en straalt dynamiek uit. De transparantie van het parkeergebouw is frappant, zeker in relatie tot zijn omvang. Het is een ‘assertief’, maar allerminst dominant gebouw", aldus de jury. 


Het winnende project

Opdrachtgever: Imec / KU Leuven
Architect: Stéphane Beel Architects
Studiebureau Sweco Belgium
Hoofdaannemer/staalbouwer: Cordeel
Andere staaltoepassing: Wuyts (gevels), Metalprojects (borstweringen)

 

Op de campus Arenberg III, tussen de site van Imec en het gebouw Computerwetenschappen van KU Leuven werd een nieuw parkeergebouw ingeplant. Parkeren is niet altijd evident in een drukke universiteitsstad zoals Leuven. Imec en KU Leuven sloegen de handen in elkaar en investeerden samen in de bouw van een gezamenlijk parkeercomplex. Het werd een markant volume met acht bouwlagen en een capaciteit van 740 plaatsen, waarvan twee derde is voorbehouden voor Imec en een derde voor de KU Leuven.

De architectuur werd tot de essentie gereduceerd. Het is een open stalen structuur die de dialoog met zijn omgeving aangaat. Het maskeert zijn functie niet. De hellingbanen dragen over drie traveeën (22,50 m) tussen de horizontale vlakken die de verbinding maken met de parkeerniveaus. De overspanning van de hellingbanen wordt gerealiseerd met HE 800 B-profielen die tegelijk de gevelafwerking zijn van zowel de hellingbanen als de kopse zijden van het gebouw.

Een fraaie uitstraling creëren, een snelle uitvoering garanderen en het gewicht op de staalkolommen en de paalfundering beperken: dat waren de redenen om niet voor de klassieke prefabbetonvarianten, maar voor staalplaat-betonvloeren te kiezen (ComFlor 210-systeem van Dutch Engineering). De staalplaat-betonvloeren zijn geïntegreerd in de asymmetrische liggers en rusten enkel op de onderflens, waardoor de totale vloerhoogte slechts 32 cm bedraagt.

Het gebruik van geïntegreerde stalen liggers (IFB-liggers - Integrated Floor Beam) laat toe de constructiehoogte van vloer en balken te beperken waardoor de totale hoogte van het gebouw ook tot een minimum is beperkt. De snelle montage van structuur door modulair concept en de repetitieve opbouw verklaart waarom staal ook in dit geval de enig juiste oplossing was.

Om het geheel een verfijnd karakter te kunnen geven, opteerden de architecten voor een spierwitte staalstructuur.