Doorzoek volledige site
28 april 2021

Waarom iedereen bimt bij Jansen

Illustratie | © Jansen

Het fenomeen BIM staat intussen in het woordenboek van quasi elke bouwprofessional. In vette letters, zelfs. Want dankzij het virtuele BIM model is informatie ten allen tijde toegankelijk voor collega’s, bouwheren en (onder)aannemers… en verloopt de samenwerking tussen bouwpartners efficiënt. Maar bouwen is ook voelen en ervaren hoe het er op de reële werf aan toe gaat. Daarom mixt Jansen virtuele expertise met praktijkervaring: terwijl er op de meeste plekken een Berlijnse muur staat tussen het BIM-team en het projectteam, geeft Jansen iedereen een BIM-opleiding.

Een BIM-model (Building Information model) is een virtueel plan, dat bestaat uit 3D-elementen boordevol informatie. Met al deze informatie kan je bijvoorbeeld razendsnel plannen, meetstaten en details maken.

Sien van der Have is BIM-manager bij Jansen the Building Company: “BIM verbetert de traditionele werkmethodes, dat is duidelijk. Geen wonder dat bouwbedrijven investeren in een BIM-afdeling, met modelleurs en -coördinatoren die het project voorbereiden. Het uitvoeringstechnisch team bouwt letterlijk voort op die virtuele BIM-plannen. Het is daarom kwestie om de afstand tussen die teams klein te houden. Want een kruisbestuiving tussen de virtuele en de reële expertise zorgt voor het grootste rendement.”

Sien gaat echter nog een stap verder: “We turnen iedere collega om tot een ‘2 in 1’-medewerker. Van calculator of projectvoorbereider tot werfleider: iedereen krijgt een BIM-upgrade. Zo ontstaat het bouwteam van de toekomst, waarin het BIM model versmelt met projectkennis, technische kennis en praktijkervaring.”

 

BIM model als service

Die totaalvisie heeft een belangrijke impact op de werking van de BIM-afdeling van Jansen. Dat is niet langer een eilandje met BIM-modelleurs –en coördinatoren, maar een ondersteunend team BIM support specialisten dat elke divisie infiltreert. “We werken voor iedere divisie werkmethodieken en templates uit. Daarnaast zijn we betrokken in een aantal werkgroepen (RGGCluster Digital Construction, AR4SMO), om ons te verdiepen in alle nieuwigheden. Zo zorgen we ervoor dat het BIM model intern vanzelfsprekend wordt. Via de helpdesk zijn we 24/7 bereikbaar voor iedereen — vanop afstand (achter de pc) of tijdens opleidingen op de werf. Zo helpen wij iedereen om met één druk op de knop de juiste informatie te vinden. Niet alleen collega’s, maar ook klanten en ontwerpers. Kortom, BIM as a service”, legt Sien uit.

 

The road to... BIM-pro

Iedere functie bij Jansen heeft een eigen BIM-niveau. Vervolgens leer je de software en werkmethodiek aan die het nauwst aansluit bij jouw profiel: wie interne opleidingen volgt, kan naar een hoger niveau doorstoten — van ‘Basic’, naar ‘Advanced’ tot ‘Pro’.

Kevin De Gols is werfleider en zit dus op het ‘Advanced’-niveau: “Het BIM-model maakt alles zoveel gemakkelijker op de werf. Je kan in real time zien wat er op iedere plek nodig is. Vroeger moest je je daarvoor over een plan buigen. Dat kostte extra tijd én de kans op interpretatiefouten was groter.”

 

BIM model zorgt voor concrete successen

Die BIM-theorie klinkt als muziek in de oren. Maar welke vruchten plukt Jansen er in de praktijk van? 

  • Jansen Living Walls werkt de glazen systeemwanden uit met de Maars4D software, die automatisch de bestelling en productie aanstuurt. BIM support specialist Joey Opheide programmeerde samen met IT een IFC-export. Op die manier integreert Jansen de as-built glazen systeemwanden in het BIM-model. 
  • De calculatie voor Grand Hôpital de Charleroi genoot fulltime BIM-support. Zo kregen de calculatoren een doorgedreven opleiding, zodat ze snel info terugvinden. En gaf de 3D-weergave de cijferaars van Jansen een veel beter inzicht in het project. De Excel-files met BIM-hoeveelheden en screenshots per verdieping maken prijsaanvragen bovendien concreter. Het gevolg? Deze aanpak verlaagde de drempel voor onderaannemers om mee te bimmen.
  • Ook de eigen producten van Jansen — zoals de KAY-klimaateilanden en de prefabelementen in gipskarton — zijn binnenkort beschikbaar in BIM voor ontwerpers en architecten. Dat maakt ontwerpen visueel veel duidelijker. Bovendien helpt het BIM model om snel de correcte hoeveelheden te bepalen en te bestellen (via een automatisch gegenereerd bestelformulier).

 

De toekomst is aan de bimmers

Het is duidelijk: het BIM model is here to stay. Daarom kijkt Sien alvast naar de toekomst: “Vanaf 2021 trekken we de BIM-aanpak door naar onderhoud. De bouwheer bepaalt van bij het begin welke informatie hij wil om zijn onderhoud te plannen. Die informatie verwerken we onmiddellijk in het model. Daardoor is het een kleine stap om het ‘as built’-model op te waarderen tot ‘maintain’-model, raadpleegbaar op een gebruiksvriendelijk platform. Tijdens een opleiding maken we de klant wegwijs in het totaalonderhoud dat we aanbieden.”

GERELATEERDE DOSSIERS