Doorzoek volledige site
11 mei 2021 | NIELS SONNET

BOZAR zet architecturale sculpturen van Jacques Moeschal in de schijnwerpers

Signals # Zellik, 2021 Illustratie | Kasper Akhøj

De naam van Jacques Moeschal klinkt misschien niet bekend in de oren bij velen, maar zijn werken zijn niet weg te denken uit het Belgisch stedelijk landschap. Zo is Moeschal het creatieve brein achter de betonnen signalen die het Belgische autowegennet sieren. Het werk van Moeschal reikt echter veel verder dan de betonnen kolossen langs de Belgische snelwegen. Daarom slaan BOZAR en curatoren Angelique Campens en Architecture Curating Practice de handen in elkaar om een ode te brengen aan de Belgische architect en kunstenaar in de tentoonstelling Jacques Moeschal – Architecture Sculptures.

Moeschal begon in 1929 aan de architectuuropleiding van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Brussel om vervolgens ook de opleiding tot beeldhouwer te volgen aan diezelfde academie. Later zal Moeschal terugkeren naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten om er les te geven als hoogleraar.

Als leerling aan de academie raakte Moeschal al snel gefascineerd door de sculpturale mogelijkheden van ‘moderne materialen’ zoals beton, cortenstaal en roestvrij staal. Voor Expo 58 werkte hij samen met architect Van Dosselaere en ingenieur Paduart aan de “Pijl van de Burgerlijke Bouwkunde”, een betonnen sculptuur met een oversteek van meer dan 80 meter. Het imposante en futuristisch ogende betonnen paviljoen levert Moeschal bekendheid op bij het grote publiek. In 1970 wordt “De Pijl” gesloopt om ruimte te maken voor een parkeerplaats.

In de jaren volgend op de Wereldtentoonstelling van 1958 zal Moeschal een uitgebreide collectie openbare sculpturen creëren, voornamelijk voor de stad Brussel. De schilderingen op de ruwe betonnen wanden en het plafond van het metrostation Zuid en de snelwegsculptuur Signal aan de stadsgrens in Zellik behoren tot zijn bekendste werken. Betonnen snelwegsignalen zoals die in Zellik zijn een handelsmerk van de kunstenaar. De betonnen beelden helpen om het monotone snelweglandschap in België te breken en illustreren het verlangen om van de weg een openbare en gemeenschappelijke ruimte van moderniteit te maken.   
 

Moeschal op het erepodium in BOZAR

De tentoonstelling in BOZAR zet het werk van Moeschal in de schijnwerpers met een gedetailleerd overzicht van de volledige ontstaansgeschiedenis van zijn werken, vanaf de ontwerp- en bouwfase tot de huidige afgewerkte staat. Aan de hand van plannen, filmfragmenten en maquettes gaat de expositie dieper in op de relatie tussen kunst en architectuur in het onderbelichte werk van Moeschal.

Verder illustreren hedendaagse kunstenaars waaronder Kasper Akhøj, Barney Kulok en Ann Veronica Janssens in de expositie hoe het werk van Moeschal vandaag de dag nog steeds relevant is.
 

Curatoren

De expositie rond Moeschal komt voort uit de samenwerking tussen BOZAR en Architecture Curating Practice. Onafhankelijk kunsthistorica, schrijfster en docent Angelique Campens is curator en initiatiefneemster van het project. Campens’ onderzoek richt zich op sculpturaal beton, de interactie tussen beeldhouwkunst en architectuur in de 20e en 21e eeuw, en de integratie van beeldhouwkunst in de openbare ruimte. Ze wordt bijgestaan door co-curatoren Iwan Strauven en Roxane Le Grelle, twee stichtende leden van Architecture Curating Practice.   

Op de website van BOZAR kan je alle praktische informatie over de expo terugvinden, en een uurslot reserveren.