Doorzoek volledige site
20 mei 2021

Luc Deleu reageert op column Canfyn: "Ik restaureer niet eigenzinnig maar dienend"

Luc Deleu Illustratie | Johan Rutgeerts

Luc Deleu, architect van T.O.P. office, is volop bezig met de restauratie van Maison Guiette. Hij kon het dan ook niet nalaten te reageren op de nieuwste Steen & Been “Bederfgoed” van Filip Canfyn, waarin hij de bewuste restauratie op de korrel neemt na een artikel verschenen op architectura.be. Luc Deleu wil duidelijk maken dat hij niet eigenzinnig, maar dienend restaureert.

Canfyn vermeldt in zijn column dat Deleu George Baines, de architect die de eerste restauratie van Maison Guiette onder handen nam, natrapt. Zelf zegt de architect dat echter nooit gedaan te hebben: “Ik heb nooit Baines nagetrapt. In alle documenten, opgemaakt voor de restauratie, staat steeds dat dankzij hem Maison Guiette op de monumentenlijst terecht kwam en dat hij Guiette uitstekend heeft gerestaureerd.”

Deleu benadrukt dat de restauratie niet dictatoriaal wordt uitgevoerd en ook de restauratie in de jaren tachtig door Baines niet dictatoriaal was. Er zijn net heel veel mensen betrokken in het overleg. Hij somt enkele betrokkenen op waaronder de eigenaar, ervaringsdeskundigen, de Fondation Le Corbusier en het Agentschap Onroerend Erfgoed. “Het voorliggend dossier is ook nog volop in beweging, maar de leidraad voor deze restauratie is de restauratie van Maison La Roche-Jeanneret, die de Fondation huisvest”, zegt de architect achter T.O.P. office.

 

Gewild of ongewild

Wat de restauratie betreft: elke restauratie is gewild of ongewild aan modes onderhevig, ook deze”, zegt Deleu. “Ondertussen worden restauraties veel meer wetenschappelijk onderbouwd en maken nieuwe technieken het mogelijk om dichter bij het originele concept te blijven. De muurkappen terug in beton uitvoeren is daar een resultaat van.”

De architect wijst Canfyn er ook op dat niet Baines, maar Paul Robbrecht van Robbrecht en Daem architecten de akoestische wand heeft uitgevoerd.  “Ondertussen is de beglazingtechnologie geëxplodeerd en kan het probleem daarmee worden opgelost”, vertelt Luc Deleu. “Hierdoor krijgt de kamer haar oorspronkelijke kwaliteit terug.” Ook dat is de bedoeling van de renovatie van de keuken: “Baines renoveerde de keuken met keukenmeubilair naar Le Corbusier, maar in de jaren tachtig waren inbouwtoestellen de mode en afzonderlijke toestellen nog amper te vinden. Een keuken die meer dan dertig jaar oud is, is aan vernieuwing toe. Waarom die dan niet terug inrichten met losstaande toestellen?”

Daarbovenop is de kleur van de gevel ook nog een groot vraagteken. Volgens Deleu is het al een discussie sinds 1926. “Waarom dan het frigowit behouden dat in tegenspraak is met de originele polychromie binnen?”, vraagt Deleu “De eigenaar heeft mij gewezen op de tijdschok tussen binnen en buiten, want het wit van Le Corbusier was niet wit.”