Doorzoek volledige site
05 juli 2021

iOhouse in Estland: duurzame verfijning tilt prefab naar nieuwe dimensies

Illustratie | © iOhouse / Trespa
Illustratie | © iOhouse / Trespa

‘Tiny houses’: de laatste jaren worden ze in tal van landen ter wereld steeds populairder. Op het eerste gezicht zou je denken dat deze evolutie tegen het gevoel indruist. Decennialang was groter namelijk beter. In zijn algemeenheid was er een grote wens naar ruime woningen en appartementen, een voorwaarde om zich prettig te voelen en een onbetwistbaar teken van persoonlijk succes.

Maar toen begonnen verschillende lifestyle en maatschappelijke trends samen te vloeien. Een vroegere zekerheid veranderde in een discutabele keuze. ‘Wegen de beperkingen van een traditionele levensstijl wel op tegen de voordelen ervan? Is een hypotheek met een looptijd van dertig jaar werkelijk de prijs voor geluk? En vervalt bezit niet al te vaak tot een rommeltje? Hoe duurzaam zijn grote woningen, gelet op het feit dat in veel landen privéwoningen goed zijn voor ongeveer 25% van de mondiale energieconsumptie? Is de combinatie van flexibiliteit en vrijheid niet de echte, ultieme vrijheid?’ Allemaal terechte vragen.

‘Small is beautiful’ en ‘less is more’ was al een tijdje in zwang. Deze adagia toepassen op woonruimte heeft nu in snel tempo meer waardering gekregen. Ondertussen is dat wat begon als een soms simpele en vaak manmoedige poging om ‘het systeem te verslaan’ en openlijke twijfel aan de sociale normen uitgegroeid tot een omvangrijk alternatief: de ontwikkeling van miniwoonconcepten die zowel creativiteit als een gevoel voor design uitstralen, gezellig, stijlvol en verrassend functioneel zijn en uitgerust zijn met alle voorzieningen die bij het moderne leven horen.

 

De SPACE: vinkt alle vakjes af en voegt er nog enkele aan toe

Met de SPACE maakt iOhouse, gevestigd in Stockholm, het tiny house-concept nog disruptiever dan het al was. Door Zweeds design op zijn best te combineren met een strikte visie op duurzaamheid hebben de architecten en ingenieurs van iOhouse een volledig geprefabriceerde, autonome, luxueuze woonunit gecreëerd, vrij van allerlei aansluitingen. Zijn veelzijdigheid en aanpasbaarheid openen volledig nieuwe perspectieven.

Op slechts 60 m² is het bedrijf erin geslaagd het volgende te integreren:

  • Een prachtig interieur tot aan beddenlakens en bestek toe;
  • Geavanceerde smarthome-functies;
  • Comfort zonder compromissen - inclusief airco via een omkeerbare warmtepomp;
  • Alle vereisten voor een locatie zonder nutsvoorzieningen, van zonnepanelen tot drinkwatervoorziening en een ingebouwde afvalwatertank.

Mario Ojalo, de CEO van iOhouse, benadrukt: “Ons uitgangspunt was ambitieus: het moderne leven opnieuw definiëren, niet meer, niet minder. The Space gaat over de hernieuwde verbinding met de natuur en je duurzaam gedragen. Maar zonder in te boeten op comfort of stijl. We wilden een stukje leefbare kunst creëren dat in de meest uiteenlopende omgevingen dienst kan doen - ook op plekken waar geen conventionele woningen mogen staan of waar een andere oplossing zowel verboden als zeer schadelijk voor het milieu zou zijn. Daarom zijn we de grote uitdaging aangegaan om een echte ‘off-the-grid’-oplossing te ontwerpen: de SPACE.”

Hij licht toe: “De SPACE is weer een verbeterde versie van de compact geprefabriceerde woonunits die al op de markt waren. De SPACE is geavanceerder, luxueuzer, eleganter, intelligenter en functioneler. Maar het niet-afhankelijk zijn van allerhande nutsvoorzieningen maakt hem echt uniek.” Heliis Tiitma, Sales Manager van iOhouse, voegt toe: “De meeste van onze klanten hebben gemeen dat ze een toekomstgerichte kijk op het leven hebben en de oprechte wens uitspreken om duurzaam te leven, in harmonie met de natuur. Maar wel in een moderne woning, niet in een hut. Dit klantprofiel kom je op ieder continent tegen. Vanwege de logistieke handelingen en het feit dat we de SPACE in Europa assembleren, is het logisch dat we meer units in de landen om ons heen verkopen. Maar we krijgen ook aanvragen van heinde en verre, zelfs uit Australië en Midden-Amerika.”

 

Trespa®: kwaliteit en design 

Mario Ojalo heeft niets dan lof voor Trespa®: “We hebben gezocht naar een gevelbekledingsproduct dat aan ons concept zou voldoen. Het was van groot belang om een buitenmateriaal te kiezen waarin we de verfijning en het baanbrekende profiel van de SPACE tot uitdrukking konden brengen, dat aan onze esthetische verwachtingen voldeed en van zichzelf al duurzaam was.”

Aan dat laatste criterium kon makkelijk worden voldaan, omdat Trespa®-platen 70% natuurlijke vezels bevatten en voor de productie minder grijze energie nodig is dan voor de meeste concurrenten, bijvoorbeeld vezelbetonplaat. Bovendien gaan de platen bijzonder lang mee en zijn ze nagenoeg onderhoudsvrij. Op die manier verminderen ze hun wereldwijde impact op het milieu nog verder. Hij vervolgt: “Gelet op onze prioriteiten was het ontwerp van even groot belang. Als het om gevelbekleding gaat, behoort Trespa tot een select groepje producenten dat erin slaagt een product van topkwaliteit te combineren met een ongelooflijk breed scala aan ontwerpmogelijkheden.”

Heliis Tiitma bevestigt dat: “Wij zijn een zeer veeleisende klant. Om met de woorden van Oscar Wilde te spreken: ‘mijn smaak is allereenvoudigst ─ ik ben altijd tevreden met het beste’. In dat opzicht wil ik graag vermelden dat de service die we van Trespa krijgen net zo buitengewoon is als de producten. Het team van Trespa is zeer gemotiveerd en werkt nauw met ons samen. Zelfs in deze tijd van digitale communicatie blijft dat zeer belangrijk. Wat uiteindelijk telt is de wetenschap dat we in vertrouwde handen zijn, dat onze communicatie productief is en aan onze verwachtingen wordt voldaan.”

“Uitleg over de productspecificaties, het kiezen van de juiste plaatformaten om zaagverlies te minimaliseren en de praktische technische ondersteuning…. het team van Trespa heeft op alle fronten uitstekend werk geleverd.”

Samenvattend stelt ze: “Qua bedrijfswaarden zijn iOhouse en Trespa gewoonweg een perfecte match. Trespa is al meer dan een halve eeuw pionier op het gebied van innovatieve bouwmaterialen, terwijl wij op onze beurt de markt voor ‘off-the-grid’-wonen opnieuw proberen uit te vinden. We streven allebei naar hoogwaardige, originele en prachtige oplossingen. Het benadrukken van onze succesvolle samenwerking komt daarom volgens mij beide bedrijven ten goede.”

 

Duurzaamheid en kwaliteit: een duo met een mooie toekomst

iOhouse heeft voor zijn luxe, instapklare SPACE-units gekozen voor Trespa® Meteon®- platen. Heliis Tiitma verklaart: “In feite maakten het product zelf en het serviceniveau van het Trespa-team het ons meteen heel gemakkelijk: we wisten bijna onmiddellijk dat we hadden gevonden wat we zochten. De platen zien er voortreffelijk uit en de duurzaamheid ervan is welbekend. Allebei heel belangrijke aspecten, omdat de Trespa® Meteon®-platen een intrinsiek onderdeel vormen van onze volledig geprefabriceerde woonmodules. We hebben er alle vertrouwen in dat deze gevelbekleding er over vele jaren nog steeds geweldig uitziet.”

“Omdat SPACE een kwalitatief hoogwaardig concept is, zochten we ook een gelijkwaardig gepositioneerde premium gevelbekleding: Trespa® Meteon® heeft de verfijnde look & feel die het SPACE-concept perfect aanvult. We hebben gekozen voor een finish uit de Metallicscollectie: Graphite Grey M21.8.1, een eigentijdse en elegante kleur. Daarnaast vinden we het mooi hoe de finish reageert op de wisselende lichtinval, waardoor er steeds andere subtiele grijstinten ontstaan.”

De SPACE-modules worden geprefabriceerd. iOhouse houdt zodoende controle over alle kwaliteitsvariabelen, hetgeen op een bouwlocatie nooit mogelijk zou zijn. De voordelen van het prefab-concept zijn ook evident voor het voldoen aan allerlei voorschriften, zoals de eisen die gesteld zijn aan hoge thermische efficiëntie - omdat alles vooraf goed doordacht en geoptimaliseerd kan worden. Maar bovendien kan een conventionele woning niet tippen aan de flexibiliteit van een geprefabriceerde module. Want als de bewoner wil verhuizen, dan kan de module gewoon meeverhuizen!

Heliis Tiitma maakt duidelijk: “Onze wereld is in beweging. Dwangmatig consumeren is iets van het verleden: steeds meer mensen zijn op zoek naar duurzame, intelligente, hoogwaardige oplossingen. Duurzame producten beschermen het milieu, wat voor de consument steeds belangrijker wordt. En kwaliteit is duurzaam op zich, omdat op de lange termijn alleen duurzame producten en concepten toekomstbestendig zijn. En dus echt duurzaam.”

Ze concludeert: “Volgens een onlangs verschenen rapport van McKinsey verwachten de CEO’s van productiebedrijven dat de trend naar ‘verantwoorde’ consumptie aanzienlijk zal vergroten zodra de economie weer normaal wordt. Dit omvat ook dure, duurzame goederen. In een andere recente studie ‘2020 State of Luxury: The Insider View Report’ zijn Kwaliteit, Duurzaamheid en Vakmanschap drie van de vijf ‘Kansrijke Zoektermen’. Het moge duidelijk zijn dat ons SPACE-concept naadloos aansluit bij een tijd waarin mensen steeds nadrukkelijker op zoek zijn naar een meer natuurlijke, maar in wezen toch ‘moderne’ en stijlvolle manier van leven. Ook in dat opzicht was de samenwerking met Trespa de juiste beslissing: de Trespa® Meteon®-platen dragen duidelijk bij aan het scherpstellen van onze focus op kwaliteit, innovatie en design.”

GERELATEERDE DOSSIERS