Doorzoek volledige site
01 juli 2021

Een primeur in België: verlichtingstest op bestaande armaturen in Ter Kamerenbos

Illustratie | Schréder
Illustratie | Schréder
Illustratie | Schréder
Illustratie | Schréder

3 maanden lang voerden Sibelga en Schréder een unieke, slimme verlichtingstest uit op een deel van de armaturen in Ter Kamerenbos. De lichtsterkte van 72 armaturen werd niet langer beheerd met een vooraf gedefinieerde programmering, maar met weer- en verkeersgegevens die in realtime via het internet werden verzameld. Het experiment toonde aan dat dynamisch beheerde openbare verlichting het mogelijk maakt om extra energie te besparen, de lichtvervuiling te verminderen en de weggebruikers een even hoog comfort- en veiligheidsniveau te garanderen.

Het Ter Kamerenbos is een belangrijk toegangspunt tot Brussel. De Brusselse verkeersader wordt gebruikt door auto's, fietsers en voetgangers. Het verkeer is er bijzonder wisselvallig. Daarnaast is het een natuurgebied met een rijke biodiversiteit. Het is zinvol om er de lichtvervuiling zo veel mogelijk te beperken.

Van 1 februari tot 29 april werd de lichtsterkte van 72 CITEA NG armaturen niet langer beheerd met een vooraf gedefinieerd schema, maar met gegevens die in real time in databakens op het internet werden verzameld, niet door de extra sensoren op de armaturen.

Er werd besloten om 3 soorten data te gebruiken:

  • Weergegevens
  • Verkeersdata
  • Infrastructuurgegevens over de locaties van de oversteekplaatsen voor voetgangers

 

Optimale lichtsterkte berekenen

Op basis van die gegevens berekende het Schréder EXEDRA systeem de optimale lichtsterkte van elk lichtpunt. Elk kwartier stuurde het de nodige aanpassingen door. De lichtstroom werd conform de geldende normen in 3 fasen verminderd: 100%, 75%, 50%.

Concreet brandde de verlichting automatisch minder hard als er weinig verkeer was en de weersomstandigheden optimaal waren. Bij regen of harde wind (weersomstandigheden waarbij takken op de weg kunnen vallen) werd de lichtsterkte constant gehouden.

 

De armaturen aan de oversteekplaatsen voor de voetgangers werden uit het dynamische lichtbeheer gehaald, omdat de verlichting daar permanent op volle sterkte moest blijven branden.

 

Gebruiksvriendelijke besturingssystemen

Schréder wil kleine en grote steden helpen door gebruiksvriendelijke besturingssystemen te ontwerpen, waarvan ze het volledige potentieel in dienst kunnen stellen van hun inwoners. "We willen dat onze slimme verlichtingsoplossingen het mogelijk maken om nog meer energie te besparen, de natuur te beschermen, de hemel ’s nachts niet te vervuilen en te garanderen dat onze steden veilig en comfortabel zijn", zegt Nicolas Keutgen, Chief Innovation Officer bij Schréder.