Doorzoek volledige site
09 augustus 2021 | LIESBETH VERHULST

Sculp[IT] laadt binnenplein Venetiaans paleis op met ‘The Line’

Illustratie | Pieter Peerlings
Illustratie | Pieter Peerlings
Illustratie | Pieter Peerlings
Het LALO-project Illustratie | Luc Roymans
Het LALO-project Illustratie | Luc Roymans
BARN Illustratie | Lucid
BARN Illustratie | Lucid
De apotheek in Berendrecht Illustratie | Luc Roymans
De apotheek in Berendrecht Illustratie | Luc Roymans
Mondriaan-woning in Antwerpen Illustratie | Luc Roymans
Mondriaan-woning in Antwerpen Illustratie | Luc Roymans

In Venetië valt de komende maanden nog meer Belgisch architectuurtalent te ontdekken naast de paviljoenen van de Biënnale. Het Antwerpse Sculp[IT] architecten stelt eigen werk tentoon in Palazzo Mora, als onderdeel van de internationale tentoonstelling ‘Time-Space-Existence’ georganiseerd door het Europees Cultureel Centrum. Onder de noemer ‘The Line’ onderlijnen ze letterlijk de ornamentiek van het Palazzo Mora door een stalen raamprofiel in lijnvorm in het binnenplein te integreren. Het raamprofiel van Jansen by ODS leidt de bezoeker doorheen de expo, die meerdere projecten van Sculp[IT] toont, gerealiseerd met de stalen profielen van Jansen by ODS.

Parallel met de Biennale Architettura organiseert het Europees Cultureel Centrum een architectuurtentoonstelling in drie Venetiaanse paleizen. “Twee jaar geleden zijn we gevraagd door het Europees Cultureel Centrum om ons werk in Venetië tentoon te stellen en in interactie te gaan met het Palazzo Mora, nadat ze enkele van onze projecten hadden opgemerkt op architectuursites en sociale media”, vertelt Pieter Peerlings van Sculp[IT]. “We hebben geen seconde getwijfeld om op hun vraag in te gaan. De samenwerking met Jansen by ODS stond in de sterren geschreven, gezien de vernoemde projecten voornamelijk met hun stalen profielen zijn gerealiseerd.”

Ook deze tentoonstelling werd uitgesteld omwille van de coronapandemie, maar ging in mei dan toch van start. Sculp[IT] kreeg daarbij het binnenplein van Palazzo Mora als speelterrein. “We hebben een verlichte stalen lijn rondom het plein aangebracht. De lijn zet de ornamentiek van het bestaande gebouw symbolisch in de verf en onderlijnt ze, letterlijk dan, vandaar ook de naam van onze expo: The Line”, legt Pieter Peerlings uit. “Langs deze lijn worden een aantal van onze projecten getoond door middel van tekst en foto’s. De organisatie is heel tevreden met onze opstelling omdat het hele binnenplein wordt opgeladen. En passant hebben we ook nog de bar voor de receptie ontworpen. Een bezoek aan de drie Palazzo’s is absoluut een aanrader. Het is een zeer diverse tentoonstelling met boeiende ontwerpers geworden.”


Out-of-the-box projecten

Het LALO-project van Sculp[IT] kon in Venetië niet ontbreken. Voor deze ambitieuze renovatie van een rijwoning in Antwerpen ontwierp het bureau het grootste draaiende raam ter wereld (3 meter breed, 6 meter hoog), dat zo het huis in de tuin laat overvloeien. Ieder raam, inclusief frame, weegt ongeveer twee ton. Het gaat om Jansen VISS vliesgeveldeuren, vervaardigd met stalen Jansen VISS profielen, die voor dit project bijkomend versterkt zijn om extreme windstoten te kunnen weerstaan en de braakwerendheid te verhogen.

Ook het project BARN is te zien in Palazzo Mora. Hier transformeerde Sculp[IT] een oude stal tot woning, met een grote polyvalente ruimte die verbonden is met de woonvertrekken door middel van een unieke structuur van Janisol Arte-ramen.

De apotheek in Berendrecht combineert dan weer functionaliteit en verfijnde architectuur. “Het vernieuwende aspect van dit project is dat de stalen profielen van de gevel van Jansen by ODS ook dienst doen als schappendrager en lichtarmatuur”, legt Pieter Peerlings uit. “De profielen zijn volledig op maat gelaserd en vertonen geen naden. Ze lijken net gehouwen uit een massieve blok staal. Er zitten geen tussenprofielen tussen de bakstenen bovenverdieping en de glazen gevel op het gelijkvloers, waardoor het bakstenen volume als het ware op stalen dominostenen rust.”

Nog bijzonder is de Mondriaan-woning, die de eerste samenwerking tussen Jansen by ODS en Sculp[IT] markeert en meteen leidde tot een van de eerste dubbele glazen gevels in de woningbouw. Pieter Peerlings: “Dit systeem is energetisch heel interessant omdat je warmte kan opvangen wanneer je ze nodig hebt en de warmte dankzij het schoorsteeneffect kan afvoeren in de zomer. We hebben gekozen voor een stalen frame omdat de gevel zo fijn gedesigned is, met ongeïsoleerde Jansen profielen voor de buitengevel, en geïsoleerde profielen voor de binnengevel. De dubbele gevel was ook een esthetische keuze. Met matte en heldere vlakken hebben we schakeringen aangebracht in de buitengevel, net zoals op een schilderij van Mondriaan. Dankzij de geschrankte overlapping van die twee rasters wordt de privacy gewaarborgd maar blijft de transparantie voor de bewoners optimaal.”
 

Buiten de lijntjes kleuren

De selectie van de projecten die worden getoond in Palazzo Mora lag bijna voor de hand. “Al deze projecten zijn het resultaat van maatwerk”, aldus Peerlings. “Het zijn stuk voor stuk projecten waar we samen met het team van Jansen by ODS maandenlang op hebben zitten engineeren. De LALO-deur moest niet alleen een eyecatcher zijn, ze moest ook vlot open en dicht gaan. Voor zulke complexe berekeningen kan je alleen maar bij het team van Jansen by ODS terecht. Wij gebruiken ook de standaardprofielen van het bedrijf in onze projecten, maar net dat buiten de lijntjes kleuren maakt de samenwerking zo aangenaam. Er zijn nog projecten in aantocht waarbij we de handen in elkaar hebben geslagen. Zo willen we meubilair gaan ontwerpen gemaakt met productieafval van Jansen by ODS.”

De internationale tentoonstelling ‘Time-Space-Existence’ is nog tot 21 november te bezoeken in Venetië.