Doorzoek volledige site
08 november 2021

Multifunctionele vliegtuighangar met kantoorruimte is mijlpaal in vernieuwingsoperatie bij Defensie (Kardham, Styfhals)

Illustratie | Democo
Illustratie | Democo
Illustratie | Democo
Illustratie | Democo

Poorten zo groot als een voetbalveld en een dak van bijna 14.000 vierkante meter. Na een bouwtraject van amper 20 maanden is de oplevering van de grootste vliegtuighangar die Defensie ooit heeft neergezet een feit. De megaloods is neergezet door bouwbedrijf Democo en doet vanaf nu dienst voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg, de Airbus A400M. In de multifunctionele hangar is ook ruimte voor twee verdiepingen aan kantoren en extra opslagplaatsen. Het ontwerp is van de hand van het Franse bureau Kardham in samenwerking met STYFHALS architecten, Tractebel Engineering en Ney & Partners.  

Onder het toeziend oog van Defensieminister Ludivine Dedonder & Vicepremier van Luxemburg François Bausch is de nagelnieuwe vliegtuighangar van Defensie maandag officieel voor open verklaard. Op de luchthaven van Melsbroek herrees in amper iets meer dan anderhalf jaar tijd een vliegtuighangar van liefst 13.621 m², meteen de grootste die Defensie ooit heeft neergezet. De nieuwe hangar is ook een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingsoperatie binnen Defensie. Zo biedt de loods ruimte aan de nieuwe A400M’s en is het gebouw op vlak van energiezuinigheid volledig mee met zijn tijd.  

 

Multifunctionele hangar 

In de eerste plaats zal de loods dienst doen voor het onderhoud van de nieuwe transportvliegtuigen van België en Luxemburg, de Airbus A400M. Daarnaast krijgt het gebouw ook twee verdiepingen met kantoren (1.200 m²), een logistieke zone (3.500 m²), verschillende opslag- en werkplaatsen (3.000 m²) en parkeerplaatsen rond en onder het gebouw. 

“Concreet biedt de nieuwe loods straks plaats voor een gelijktijdig onderhoud aan drie A400M-toestellen. De multifunctionele hangar zal Defensie in staat stellen om militaire én humanitaire operaties vlot en efficiënt uit te voeren", aldus Ludivine Dedonder, Minister van Defensie 

Ook bouwtechnisch is deze hangar uniek in haar soort. Zo wordt er maximaal ingezet op efficiënt ruimtegebruik én gebruiksgemak voor de technici van de A400M’s.  

“De gehele dakconstructie wordt enkel ondersteund door kolommen aan de buitenzijde van de loods. Zo zorgen we voor extra ruimte in de hangar en kunnen de nieuwe A400M’s zonder problemen manoeuvreren. Daarnaast zijn drie gigantische hangardeuren geplaatst. Samen goed voor de breedte van een voetbalveld. Je kan gerust stellen dat de bouw van deze loods één van de meest uitdagende werken is die we al op ons conto mochten schrijven", aldus Frederik Bijnens, Algemeen Directeur Democo. 
 

Traject met obstakels 

Het bouwproject had nog wel wat voeten in de aarde. Zo moesten tal van oude leidingen zoals hoogspanningskabels, telefoon- en dataleidingen worden omgelegd. En was er zelfs een heuse brandbom die op de werf opdook en door DOVO op locatie werd ontmanteld. Maar het grootse obstakel bleek nog het coronavirus, dat heel wat aanpassing vergde qua organisatie.  

De eerste vliegtuigen nemen op dit eigenste moment al hun intrek in de nagelnieuwe hangar te Melsbroek. De kantoorruimtes worden momenteel ingericht.