Doorzoek volledige site
24 maart 2014 | JANNES ZWAENEPOEL

Wingene krijgt sociale basisschool

Een atrium zorgt voor voldoende lichtinval. Illustratie | aRCHITEC
Een kleurrijke muur vormt het verlengde van de schoolpoort. Illustratie | aRCHITEC
Een lager gelegen gedeelte kan dienst doen als verzamelplaats. Illustratie | aRCHITEC
Het ontwerp is gericht op het begrip verbondenheid. Illustratie | aRCHITEC
Het ontwerp van het gebouw. Illustratie | aRCHITEC

In het kader van het Scholen van de Toekomst project krijgt Wingene een nieuwe basisschool. Bureau aRCHITEC ontwierp basisschool Wildenburg als een verbonden geheel, gericht op het sociale weefsel.

De bestaande school moet qua oppervlakte meer dan verdubbelen binnen dezelfde bouwzone. De zone zou volledig volgebouwd moeten worden. Bureau aRCHITEC ontwierp echter een schoolomgeving die gebouwd is rond een atrium. Hierdoor krijgen de klasruimtes veel daglicht binnen. De vorm sluit meteen aan bij het pedagogische concept van verbondenheid.


Sociaal

Een nieuwe speelplaats ligt achter het nieuwe gebouw. De structuur met een fietsenberging en een kleurrijke fries vormt een uitgerokken schoolpoort. Deze nodigt mensen uit tot een zonnige wandeling die informele contacten moet stimuleren. De architecten tilden het reftergedeelte op waardoor er extra berging ontstaat. Het niveau sluit aan bij de klassen op de eerste verdieping, waardoor dit ook inzetbaar is als leeromgeving.

De centrale en iets lagere ligging van dit gedeelte zorgt voor een vlot beheersbare omgeving, met een indirect en zacht daglicht. De gedempte akoestiek maakt het tot een comfortabele leeromgeving, die uitgerust is met afsluitbare computerkasten. Het nabijgelegen niveauverschil kan dienen als gemeenschappelijke presentatie- en verzamelplek.