Doorzoek volledige site
08 april 2014 | KEVIN MOENS

“Niet zomaar een tankstation” van MASS Architects vormt toegangspoort Genkersteenweg

Illustratie | MASS Architects
Maquette van het Bruno-tankstation. Illustratie | MASS Architects
Zijaanzicht maquette. Illustratie | MASS Architects
Illustratie | MASS Architects
Inplantingsplan. Illustratie | MASS Architects
Detailbeeld van het wit architectonisch beton. Illustratie | MASS Architects
Illustratie | MASS Architects
Illustratie | MASS Architects
Illustratie | MASS Architects
Illustratie | MASS Architects

De Bruno-tankstations zijn een gekend fenomeen in Limburg en omstreken. Een nieuw exemplaar zal binnenkort zijn deuren openen aan het begin van de Genkersteenweg in Hasselt. MASS Architects wil met het nieuwe station een architecturale katalysator neerpoten die de verdere ontwikkeling van het gebied moet inluiden. Wit architectonisch beton en bijzonder glaspartijen moeten het motto ‘eenvoud siert’ kracht bijzetten. 

De commerciële Genkersteenweg blinkt uit in schoendoosarchitectuur. De bouwheren en broers Angelo en Giuliano Bruno hebben daarom geijverd voor een eigentijds gebouw dat dienst kan doen als de toegangspoort van de steenweg. Een architecturale eyecatcher als het ware, maar tegelijkertijd mocht het nieuwe station geen afbreuk doen aan de intiemere woonsfeer van de aangrenzende Paggestraat. Een waar huzarenstukje volgens architect Massimo Pignanelli van MASS Architects. “Door de ietwat precaire ligging van het project tussen een drukke gewestweg en een rustige woonstraat moesten we rekening houden met een hele rist randvoorwaarden. Zo stelde de stad Hasselt bijvoorbeeld naar uitstraling een bepaald architecturaal niveau voorop.”

 

Bruno-filosofie

Hoe de Group Bruno terechtkwam bij MASS Architects? “Naast het feit dat Massimo een beloftevolle jonge architect is, liggen de Italiaanse roots van beide partijen in Zwartberg,“ legt zaakvoerder Giuliano Bruno van Group Bruno uit. “Voor het interieur van onze stations zijn we in 2008 in zee gegaan met Studio 5802. Nu was de tijd rijp om ook het exterieurconcept te herdenken. Samen met Massimo zijn we daarin geslaagd.” Giuliano is eveneens de verpersoonlijking van het Limburggevoel. “We trachten in de mate van het mogelijke samen te werken met Limburgse bedrijven en aannemers. We hebben heel wat partners in de provincie die zich de Bruno-filosofie in de loop van de jaren eigen hebben gemaakt. Zeg daarom nooit zomaar ‘een tankstation’. Wij gaan voor meer. Ons personeel moet zich goed voelen op de werkvloer en dat uitstralen naar de klanten die we steevast voorzien van dagverse producten. Details zijn verschrikkelijk belangrijk: hoe hoog plaatsen we een werkblad? Waar werken we eventuele naden weg? Ons personeel en onze klanten moeten zich thuis voelen in onze stations.”

 

Bijzondere vormgeving

MASS Architects koos bewust voor één volume dat waarin alle functies geïntegreerd zijn, met een eenheid in zowel vorm als materialisatie. De pompen worden mee opgenomen in het volume door een vergroting van de bestaande luifel. “Het bestaande tankstation is afgebroken maar de structuur van de bestaande luifel moest blijven staan aangezien de pompen en de brandstoftanks in de grond verankerd zijn. De luifel wordt vernieuwd en verlengd. Deze kwestie was uiteindelijk het beginpunt van ons ontwerp,” stelt Pignanelli. “Het perceel heeft een driehoekige spitse vorm waardoor het gebouw een bijzondere vormgeving heeft meegekregen. Er is geen enkel paneel dat loodrecht staat op een ander paneel. De ene zijgevel loopt evenwijdig met de rustige Paddenstraat, de andere gevel staat parallel met de drukkere Genkersteenweg. Daarnaast is de bouwtermijn niet van de poes: het gehele project zal op slechts 60 werkdagen gerealiseerd worden. Tijdens een eerste fase ligt de focus op de shop en de pompen, in een tweede fase komen er drie wasboxen en een rollover carwash,” klinkt het.  Parkeergelegenheid was van groot belang voor  bouwheer Giuliano Bruno: “In elk van onze stations zijn er 50 tot 70 zitplaatsen. In Hasselt zullen dat er 74 zijn. Qua parkeergelegenheid gaan we voor circa 45 stalplaatsen.”

 

Serene uitstraling

Het langwerpige basisvolume richt zich hoofdzakelijk naar de Genkersteenweg waardoor de nodige distantie tot de achterliggende Paggestraat ontstaat. Aan de linkerzijde is het gebouw verhoogd tot twee niveaus. Daardoor is het gebouw minder horizontaal en langgerekt waardoor het uiteindelijk minder zwaar zal aanvoelen. Door te opteren voor een serene uitstraling qua vorm en materiaal- en kleurgebruik zal het gebouw volgens Pignanelli  een rustpunt zijn in drukte van de commerciële as die de Genkersteenweg is. “Het station is een monolithisch volume met een speciale vorm. Om te zorgen voor een luchtige toets hebben we naar materiaalkeuze toe geopteerd voor bijzondere glaspartijen. Het witte architectonische beton van Schelfhout Beton uit Kinrooi past perfect binnen het kleurenpalet dat wit en lichtgrijs bevat.”

 

Katalysator

Met het oog op duurzaamheid bevat het project de optie om in de toekomst zonnepanelen te installeren. “Daarvoor hebben we rekening gehouden met de stabiliteit van het dak zodat het, moest het ooit nodig zijn, het gewicht van zonnepanelen kan torsen. Voorts zal het carwashgedeelte gebruik maken van regenwaterrecuperatie,” klinkt het bij MASS Architects. Ledverlichting in zowel het interieur als buiten onder de luifel moet bijdragen aan die duurzaamheid. “Het is de bedoeling dat dit project een katalysator wordt voor de verdere ontwikkeling en herwaardering van Genkersteenweg. Kortom, we kijken met veel plezier terug op dit project: alle neuzen wijzen in dezelfde richting en ook de stad Hasselt kijkt reikhalzend uit naar de oplevering van het station,” besluit architect Massimo Pignanelli.