Doorzoek volledige site
26 mei 2014 | JANNES ZWAENEPOEL

Nieuwe dynamische bewegwijzeringssystemen leiden bezoekers naar juiste plek

Digital signage is een eenvoudige manier om ingewikkelde zaken weer te geven. Illustratie | Signburo
De infoborden kunnen diverse taken op zich nemen. Illustratie | Signburo
Met behulp van een ingebouwd adressenbestand kunnen de infoborden de juiste gegevens tonen. Illustratie | Signburo

Digital signage of dynamische bewegwijzering is bijna een modewoord geworden. Velen bieden het aan, maar slechts enkelen hebben de juiste technologie en kennis in huis. Signburo is zo'n marktspeler met de juiste know-how. Het bedrijf brengt regelmatig nieuwe ontwikkelingen op de markt. Deze verschillende toepassingen bieden nog meer vrijheid om de bezoeker nog beter de weg te wijzen en te informeren, en dat volledig automatisch en uiterst flexibel.

Met digital signage is het mogelijk om een volledige dynamische bewegwijzering te implementeren. Alle schermen in het gebouw zijn aan het netwerk gelinkt en kennen hun plaats ten opzichte van elkaar, waardoor alles via één commando gewijzigd kan worden.

"Stel je voor: er is een presentatie op de 3de verdieping om 10 uur. Op het laatste moment moet de vergadering verplaatst worden naar 10.15 uur op de 15de verdieping met een andere presentator," schetst zaakvoerder Johan Lambrechts van Signburo. "Normaal gezien betekent dit een heel geloop en worden er overal papiertjes opgehangen. Maar met digital signage kan men op enkele seconden alle borden aanpassen. Bij binnenkomst kunnen de mensen meteen zien waar ze naar toe moeten. De juiste informatie, op het juiste moment op de juiste plaats. Dat is de kracht van digital signage.

Het systeem kan gelinkt worden aan de meest gangbare reservatiesystemen - zoals bijvoorbeeld Outlook - en kan zelfs zeer eenvoudig bijkomende functies, zoals informatie over de catering weergeven, beamers reserveren, de tafelopstelling aanvragen of een bezoekersbadge printen, vervullen.


Nieuwigheden

Signburo brengt momenteel twee nieuwe producten op de markt. Signtouch is een 40" scherm met een specifieke touchscreentoepassing. "De touchtoepassing is een handig zoekfunctie die de bezoeker toelaat snel en zelfstandig de kamer van een bewoner of bijvoorbeeld de locatie van een dokter te vinden.  De zoekfunctie zelf neemt maar een fractie van het scherm in, waardoor de rest vrij blijft voor andere inlichtingen, zoals aankondigingen van evenementen, belangrijke mededelingen, reclame, enzovoort,” legt zaakvoerder Lambrechts uit.

"De fabrikant van de schermen bouwt ze naar industriële maatstaf, waardoor ze dag en nacht actief kunnen blijven, in een zeer kwalitatieve en esthetische behuizing."  Het geheel is een perfecte toepassing voor woonzorgcentra & ziekenhuizen.

Een ander product dat Signburo weldra op de markt brengt is een systeem van draadloze digitale deurborden. "Momenteel zijn we de laatste testen aan het doen en zijn we de behuizing aan het aanpassen," onthult Johan Lambrechts. "Deze nieuwe versie heeft een beter en groter scherm en extra functionaliteiten in de software." Het inktscherm geeft een glashelder beeld in grijstinten.

De technologie op basis van radiofrequenties zorgt bovendien voor een minimaal stroomverbruik, het scherm heeft immers enkel voeding nodig wanneer de informatie op het scherm wijzigt. Een belangrijk weetje, want het apparaat werkt op batterijen. "Deze gaan minimaal 5 jaar mee en zijn steeds vervangbaar. Het systeem is zeer interessant voor bestaande gebouwen waar het niet mogelijk is om te werken met een bekabelde oplossing.  Montage op een glaswand is hiermee ook mogelijk. Het is een handige toepassing voor vergaderzalen of flexibele werkplekken."


Correct gebruik


"Eigenlijk is digital signage een vaak misbruikte naam," legt Johan Lambrechts uit. "Verschillende bedrijven bieden het zogezegd aan, maar eigenlijk doen ze niet meer dan een powerpoint maken. Wij gaan veel verder." Signburo specialiseert zich in het dynamisch maken van bewegwijzering, maar doet ook statische projecten. "We proberen altijd een oplossing op maat van de klant te maken.”

Johan Lambrechts heeft zelf 20 jaar ervaring in de wereld van architecturale bewegwijzering. De oplossingen en creaties van Signburo zijn te zien in uiteenlopende realisaties. “Onze kennis van branded communication en het vertalen van huisstijlen in bewegwijzering zijn belangrijk in corporate projecten. Samen met onze ervaring in het oplossen van complexe wayfindingvraagstukken is dit vaak de doorslaggevende factor voor projecten in de gezondsheidszorg. Bovendien staan we gekend bij (interieur)architecten voor onze kwalitatieve, esthetische en creatieve ontwerpen en producten.” besluit Johan Lambrechts.