Doorzoek volledige site
26 mei 2014 | TIM JANSSENS

Sensuele designkranen voor stijlvol toprestaurant The Jane

Levensgenieters die hun liefde voor design en architectuur graag combineren met hoogstaande culinaire exploten worden sinds een aantal maanden op hun wenken bediend in ‘The Jane’. Dit klasserestaurant bevindt zich in een oude Antwerpse kapel die werd omgebouwd tot een zinnenprikkelende belevingsruimte met een uiterst stijlvolle uitstraling. Details maken het verschil, ook in de keukens en de toiletten. Op vraag van topchef Sergio Herman werden er brushed black chroomkranen van Axor Manufaktur geïnstalleerd die de strakke, sensuele look van The Jane mee bepalen.

Voor liefhebbers van culinaire exploten hoeft het geen betoog: The Jane is dé place to be voor fijnproevers en ‘foodies’ die hun smaak-en reukorgaan maar al te graag onderwerpen aan heerlijke spijzen en dito dranken. The Jane is het spraakmakende nieuwe project van Sergio Herman, de Zeeuwse topchef die de laatste jaren ook in ons land hoge ogen gooit met zijn ‘lekkere gerechtjes’. Hij gaat er prat op ‘sex on a plate’ te brengen, vertrekkend vanuit een niet-aflatende creativiteit die hem binnen de kortste keren ongetwijfeld weer heel wat Michelinsterren en Gault Millaupunten zal opleveren. The Jane blinkt echter niet alleen uit op culinair vlak. Ook het decor is – mede dankzij de speciale aandacht voor interieurdesign – bijzonder indrukwekkend.

 

Stijvol kraanwerk

The Jane komt voort uit de renovatie van de voormalige kapel op het domein van het Antwerpse Militair Hospitaal. Sergio Herman en zijn rechterhand Nick Bril gingen in zee met (interieur)ontwerper Piet Boon, die ze ombouwde tot een modern etablissement met enorm veel allure. Alles moest kloppen, en dus ging Sergio Herman zelf op zoek naar de geschikte materialen en elementen. In zijn zoektocht naar stijlvol kraanwerk kwam hij terecht bij Axor Manufaktur, het designermerk van Hansgrohe AG dat zich met een selecte groep designers en (binnenhuis)architecten toelegt op de ontwikkeling van keuken-, badkamer- en sanitairconcepten. “Sergio Herman was al langer fan van Axor, want ook in zijn driesterrenrestaurant Oud Sluis werden ze gebruikt,” vertelt Philip Harinck, CEO van Hansgrohe België. “Hij contacteerde me goed anderhalf jaar geleden en koos meteen voor de Axor Uno2 en Talis S-kranen met een brushed black chroomafwerking. De donkere, matte tint van de kranen past perfect binnen het concept dat hij voor ogen had: een spannende combinatie van rock ’n roll en luxe.”

 

Nieuw semistandaardgamma

De keuze van Sergio Herman vormde de aanleiding voor de lancering van een nieuw semistandaardgamma. Axor Manufaktur pakt uit met twaalf nieuwe tinten die gecreëerd worden met het PVD-proces (Physical Vapor Deposition), waarbij de kleur op moleculair niveau wordt aangebracht. Dit maakt de kranen bovendien ook uiterst resistent tegen krassen en schoonmaakproducten. De semistandaardexemplaren zijn verkrijgbaar tegen een meerprijs van 50 % (bovenop de standaardversie in chroom). Ze zijn uit voorraad te verkrijgen en kunnen al na zes weken geleverd worden. Maatwerk of personalisatie behoort eveneens tot de mogelijkheden.