Doorzoek volledige site
04 juni 2014 | JANNES ZWAENEPOEL

Glazen labyrint vormt doorwaadbare driehoek

The Hall Family Foundation bekostigde het project. Illustratie | Josh Ferdinand
Het labyrint is opgevat als een driehoek. Illustratie | Josh Ferdinand
Bezoekers moeten hun weg zoeken doorheen het labyrint. Illustratie | Josh Ferdinand
Om uiteindelijk in het hart te komen. Illustratie | Josh Ferdinand

Grote glazen panelen, opgezet in een driehoek vormen een 400 ton zwaar labyrint. De installatie werd door kunstenaar Robert Morris ontworpen. Meer dan 80 arbeiders werkten aan de constructie. Het labyrint staat in het Donald J. Halls Sculpture Park van het Nelson-Atkins Museum of Art op de grens van Kansas en Missouri.

Het 19 x 19 x 19 meter grote labyrint is geplaatst op een betonnen basis. De meer dan 2 meter hoge panelen verhullen het einddoel: een driehoekige ruimte in het hart van het warbo. Op het 2,5 cm dikke glas liggen bronzen rails. Een rood bakstenen pad leidt de bezoeker naar de ingang.


Permanente installatie

"Het idea van een labyrint, dat het een plaats is waar we ons verliezen om onszelf daarna te vinden, is fascinerend," zegt curator-directeur Antonia Boström. "Deze installatie omhelst verschillende dingen: engagement, deelname, theatraalheid en zoekt de grenzen op tussen kunst en een persoonlijke ervaring."

Kunstenaar Robert Morris noemde zijn talrijke bezoeken aan het museum als inspiratiebron voor de installatie. Het labyrint werd op 22 mei ingehuldigd en opende een 6 maanden durend verjaardagsfeest van het museum, dat 25 jaar bestaat. 

Robert Morris is een Amerikaans kunstenaar geboren in Kansas City. Hij is vooral bekend voor zijn bijdragen aan het Minimalisme, Process Art en Earthworks. De kunstenaar focust vooral op de relatie tussen installatie en bezoeker.