Doorzoek volledige site
08 augustus 2014 | KEVIN MOENS

De Praatstoel: Nick Ervinck

Nick Ervinck - © Loek Blonk Illustratie | © Loek Blonk
CIRBUATS, 2011-2013 polyester 1500 x 800 x 800 cm 590.6 x 315 x 315 inches collection/location: Foundation Liedts-Meessens, Zebrastraat – Gent, B
IMAGROD, 2010-2012 polyurethane and polyester 600 x 400 x 300 cm 236.2 x 157.5 x 118.1 inches collection/location: MILHO - Oostende, B
NIARGTZAG, 2012 wallprint 2000 m² 787.4 inches² Collectie/locatie: Maselis - Roeselare, B
REKAMKEIZUM, 2009-2014 wood, iron, concrete and fabric 556 x 1394 x 1858 cm 219 x 549 x 731.5 inches collectie/locatie: park Bel-Air - Willebroek, B
WARSUBEC, 2009 polyester, polyurethane, wood and iron 2X 314 x 1222 x 647 cm 2 × 123.6 × 481.1 × 254.7 inches collection/location: Foundation Liedts-Meessens, Zebrastraat – Gent, B
ontwerp voor Het Havenhuis © a2o-architecten
ontwerp voor Het Havenhuis © a2o-architecten
the narrow house © Bassam El Okeily
the narrow house © Bassam El Okeily
Metropol Parasol © Jürgen Mayer
Metropol Parasol © Jürgen Mayer

Ditmaal neemt een creatieveling plaats op onze Praatstoel. Nick Ervinck, gekend om zijn typerend gele creaties, gaat dieper in op zijn passie voor kunst en architectuur. Zijn werken getuigen vaak van een architecturale inslag aangezien ze een prominente plaats innemen in de open ruimte of het straatbeeld. 

Over welk eigen gerealiseerde projecten bent u het meest fier en waarom?

WARSUBEC was een van de eerste projecten op grote schaal in opdracht. Daardoor bood het een belangrijke opportuniteit voor mij als kunstenaar en werd het ook de basis voor de uitbouw van de studio. Het was de meest monumentale sculptuur die ik tot dan toe gemaakt had.

Een tweede project waar ik met enige trots aan terugdenk is NIARGTZAG. Deze muurprint werd gemaakt in het kader van de tentoonstelling Kanal - Ondernemen is een kunst (Roeselare, 2012). Hier pakte ik de gevels van de graanfabriek Maselis in met een reusachtige muurprint. NIARGTZAG fungeert als een surrealistische röntgenfoto: wat onder de oppervlakte ligt, wordt aan het licht gebracht, het is een abstracte weergave van het productieproces in de fabriek. De tweede laag van de muurprint is een doorsnede van de fabriek. Het startpunt voor dit werk was dus geen wit doek, maar een oude fabriek vol stoorzenders zoals ramen, uitlaten en roosters. Door die elementen en door het 2D-gegeven werd ik uitgedaagd om buiten mijn normale denkpatroon te creëren.

 

Van welk project in uitvoering of in voorbereiding koestert u hoge verwachtingen?

CIRBUATS werd in 2013 ingehuldigd in de Zebrastraat in Gent in opdracht van de Stichting Liedts-Meesen. In dit werk bundel ik enkele actuele thema’s en persoonlijke interesses: het architecturale discours rond blobs en boxes, het kunsthistorische motief van de sluier en de sociale en politieke spanning tussen publiek en privaat en buiten en binnen. Deze monumentale sculptuur moet een ontmoetingsruimte worden die de scheiding tussen deze tegenstellingen opheft. Normaal wordt dit jaar door de Italiaanse architect Cristiano Pistis een bar in het interieur ontworpen. Ik kijk er naar uit te zien hoe deze sculptuur een levendige ontmoetingsplaats zal worden.

Een tweede project, dat in tegenstelling tot CIRBUATS nog in voorbereiding is, is REKAMKEIZUM. Het gaat om een soort multifunctioneel paviljoen dat in het Bel Air park in Willebroek gerealiseerd zal worden. Dit is de eerste keer dat een sculptuur de functie van gebouw zal krijgen. Het volledige project en de locatie werden mee bepaald door de leden van de plaatselijke jeugdfanfare. Deze participatie draagt ook toe tot de hoge verwachtingen die iedereen koestert.
 

Welk project van een andere Belgische architect is voor u een schot in de roos?

Persoonlijk was ik erg onder de indruk van het ontwerp voor de renovatie en uitbreiding van Het Havenhuis door a2o-architecten. Helaas heeft hun ontwerp het niet gehaald, maar ik vind het concept prachtig. Het ontwerp bouwt letterlijk voort op de bestaande architectuur door dit er bovenop te spiegelen. De hedendaagse toevoegingen contrasteren met de historische elementen, maar zorgen samen voor een nieuwe identiteit en eenheid in gebruik en organisatie.

 

Welke buitenlandse architecten vormen voor u een grote bron van inspiratie?

Een eerste (grote) naam die bij me opkomt, is Zaha Hadid. Haar deconstructieve stijl en sensueel lijnenspel vormen een interessante inspiratiebron.

 

Wat zijn volgens u de meest geslaagde recente bouwprojecten in het buitenland?

Het project ‘Metropol Parasol’ van Jürgen Mayer in Sevilla heeft een sterke indruk op mij nagelaten. Deze toeristische trekpleister lijkt een buitenaards schip dat geland is tussen de buurtwijken in Sevilla. Niet alleen is dit de grootste houten constructie ter wereld, maar dit megalomane werk is tevens een wandelweg die boven de stad uitgetild lijkt te zijn en huisvest onder andere verschillende terrassen, restaurants, een markt en een museum.

 

Welke jonge architect in Vlaanderen maakt momenteel veel indruk op u?

Hoewel niet van Belgische origine, was ik onder de indruk van het eerste huis dat door Bassam El Okeily gebouwd werd. Dit project werd trouwens ook onmiddellijk opgenomen in het boek Architecture Now 8 van Taschen. Hij heeft nu zijn bureau gevestigd in Brussel.

Bij dit huis dat hij ontwierp in Bilzen, wordt de link tussen architectuur en hedendaagse beeldhouwkunst visueel erg duidelijk. Tussen de rijhuizen lijkt als het ware een sculptuur te verrijzen die mensen huisvest.

 

Wat vindt u zo boeiend aan uw job als architect/kunstenaar? Zou u uw kinderen aanmoedigen om in uw voetsporen te treden?

Ik veronderstel dat dit zowel bij architecten als kunstenaars eerder gelijkaardig is. Alleen kan ik enkel voor mezelf spreken als ik zeg dat dit geen beroepskeuze was, maar eerder een richting die ik moest uitgaan. Misschien een cliché, maar wel waarheid: van je passie je beroep kunnen maken is een luxe.

Hoewel het uiteraard niet altijd rozengeur en maneschijn is …  Er komen naast het creëren nu eenmaal ook veel andere zaken bij kijken, zoals netwerken, maken van tentoonstellingen, verkoop van kunstwerken,.. Al is dat is wel noodzakelijk om tot het creëren te komen, wat soms wel voor stress en frustratie zorgt. Desondanks zou ik het mijn kinderen zeker aanraden!

 

Welke ontmoeting is bepalend geweest voor uw verdere architecturale ontplooiing ?

Mijn ontmoeting met Alain Liedts van de Stichting Liedst-Meesen was zeker van groot belang in mijn oeuvre tot nu. Dankzij de Stichting heb ik reeds twee grote sculpturen kunnen realiseren in de Zebrastraat, namelijk WARSUBEC en CIRBUATS. Beide zijn belangrijke mijlpalen in mijn oeuvre

Ook de familie Vanhaerents speelde een belangrijke rol. Dankzij deze projectontwikkelaars kreeg ik de kans het werk IMAGROD op de site van het Militair Hospitaal in Oostende te realiseren.  Ik ontwierp nieuwe deuren en nieuwe kozijnen voor de kapel, die tegelijkertijd als sculptuur kunnen beschouwd worden. Met respect voor het erfgoed is het kunstwerk geïnspireerd op het oorspronkelijk ontwerp en gedachtegoed van de kapel, maar vormgegeven naar een eigentijds design en materiaalkeuze.

 

Herkent u zichzelf nog in de ambitieuze jonge student die u ooit zelf was ? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?

Uiteraard herken ik mezelf nog steeds in de gedreven student van een tiental jaar geleden. Alleen moet ik toegeven dat ik vandaag minder onbezonnen te werk ga. Dit door de ervaring die ik ondertussen opgebouwd heb, maar tevens doordat ik meer door de (niet alleen economische) realiteit geremd wordt. Zoals hierboven ook reeds gemeld zou ik liefst 100% van mijn tijd bezig zijn met het creëren, helaas is dit in werkelijkheid niet mogelijk en ben ik verplicht ook bezig zijn met de praktische organisatie van de studio, het organiseren van tentoonstellingen, verkoop, netwerken,..

 

Faits divers

  • Welke job zou u nu uitoefenen als u geen architect was? Grafisch ontwerper
  • Waar hebt u uw architectuuropleiding gevolgd? Ik heb één jaar architectuur gevolgd in het middelbaar in Brugge, maar ben afgestudeerd in Mixed Media aan het KASK in Gent.
  • Wat was de titel van uw eindwerk? “Veel is duidelijk maar nog niet uitgevoerd, veel is uitgevoerd maar nog niet duidelijk”
  • Favoriet architectuurboek: ArchiLab's Urban Experiments: Radical Architecture, Art and the City maar ook ArchiSculpture: Dialogues between Architecture and Sculpture from the 18th Century to the Present Day
  • Favoriet ander boek: Sculpture today. Het boek doet een verdienstelijke poging de hedendaagse beeldhouwkunst in categorieën onder te verdelen.
  • Favoriete film: Te veel om op te noemen. Meestal  wordt mijn aandacht gegrepen door het idee, het concept van de film, zoals bij The Truman Show, The Matrix, Jumper, Oblivion, Avatar, eXistenZ, ...
  • Favoriet tv-programma: Mijn favoriete genre is ongetwijfeld  de sience fictionsoap. Perfect om mijn zondagavond af te sluiten, zoals bijvoorbeeld Stargate.
  • Favoriete muziek: Als het maar swingt
  • Favoriete Belgische stad: Gent, de stad waar ik studeerde.
  • Favoriete Europese stad: London, waar ik toch steeds mijn honger naar kunst kan verzadigen.
  • In welk land zou u het liefst geboren en opgegroeid zijn? Ik ben vooral benieuwd wat de invloed op mij als mens of op mijn carrière als kunstenaar geweest zou zijn, mocht ik bijvoorbeeld in New York, Los Angelos of Shanghai geboren zijn.
  • Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport? Non-actief
  • Favoriete architectuursite? Dezeen.com
  • Favoriete andere website? Suckerpunchdaily.com