Doorzoek volledige site
15 januari 2015 | KEVIN MOENS

Signburo toont de weg: architecturale bewegwijzering & visuele communicatie

"Wij zorgen ervoor dat de bewegwijzering past binnen hun corporate identity."

De kans is groot dat u al in aanraking kwam met het werk van Signburo. Originele aanduidingen toonden u de weg in het plaatselijke ziekenhuisdoolhof of u vond vlot uw bestemming in een bedrijf dankzij overzichtelijk indicaties. Architecturale bewegwijzering en visuele communicatie zijn de kernactiviteiten van het bedrijf uit Hasselt. Zaakvoerder Johan Lambrechts loodst ons doorheen het Signburo-verhaal. 

Goed vijf jaar geleden stampte Johan Lambrechts het bedrijf Signburo uit de grond, dat resideert aan de Kempische Kaai in Hasselt. Een relatief jonge onderneming, maar Lambrechts heeft 20 jaar ervaring op zak in de branche van de bewegwijzering. “Het klappen van de zweep leerde ik bij de Deense firma Modulex, wereldwijd de grootste leverancier van architecturale bewegwijzering. Ik ging van start als grafisch ontwerper, belandde vervolgens op de afdeling sales en eindigde er tot slot als international key accountmanager.” Intussen kan Signburo al heel wat adelbrieven voorleggen. “Momenteel zijn we vaste Modulex-partner voor Vlaanderen en exclusief verdeler van d-Line signalisatie. Voorts beschikken we ook over exclusiviteit voor diverse digital signage toepassingen,” vertelt Johan Lambrechts.

 

Kerntaken

Architecturale bewegwijzering en visuele communicatie, dat is de vlag die de lading van Signburo dekt. “Enerzijds zorgen we ervoor dat mensen vlot van A naar B geraken met behulp van bewegwijzering in en rond gebouwen,” legt Johan Lambrechts uit. “Dat gaat van eenvoudige pictogrammen voor een brandblusser of de uitgang tot lichtreclame op het dak, digitale bewegwijzering en grote prints op wanden en muren. Anderzijds werken we vaak samen met communicatiebureaus en behoort branding steeds meer tot onze kernactiviteiten. Daaruit spruit de visuele communicatie voort: bewegwijzering in een bepaalde huisstijl in diverse toepassingen en dus niet enkel door middel van de klassieke borden.”

 

Corporate & gezondheidszorg

Signburo heeft in korte tijd zijn actieterrein gezwind weten uit te breiden. Het bedrijf is in alle markten actief, maar volgens Johan Lambrechts zijn er twee voorname categorieën die steeds terugkeren. “Enerzijds hebben we veel klanten uit de bedrijfswereld die onze kennis inzake branding weten te appreciëren. Wij zorgen ervoor dat de bewegwijzering past binnen hun corporate identity.” De klantenlijst liegt er dan ook niet om: Janssen Farmaceutica, Cofely Fabricom, Ernst&Young, Alcatel , DEME, Genzyme, De Lijn, ….

Anderzijds vormt de gezondheidssector een belangrijk marktsegment voor Signburo. “Ziekenhuizen zijn vaak uiterst complexe gebouwen waardoor een goed wayfindingconcept onmisbaar is. Eerst voeren we een diepgaande studie uit: welk systeem is het meest geschikt voor het project, wie moet naar waar, welke zones zijn toegankelijk en welke niet, … Aan de hand daarvan werken we dan een concept uit. Vervolgens overgieten we de bewegwijzering met de huisstijlsaus,” vertelt de heer Lambrechts. In ziekenhuizen in onder meer Antwerpen, Zottegem, Tielt en Ieper vinden bezoekers de weg dankzij Signburo.

In woonzorgcentra is het wayfindingaspect meestal eenvoudiger, vindt Johan Lambrechts. “In die branche primeert de persoonlijke aanpak en moeten we vaker aan de slag met thema’s. Huiselijkheid is dan van groot belang. Zo waren we onlangs nog actief in het nieuwe wzc De Maaspoorte in Maaseik. Standaard signalisatie, prints op de muur, een digitaal scherm met touchscreen en het logo aan de gevel namen we voor onze rekening. In samenwerking met Essec hebben we zelfs deurborden met een geïntegreerd oproepsysteem ontwikkeld.”

 

Digitaal

Digitaal is de toekomst volgens Johan Lambrechts. “Digital signage is procentueel slechts een klein stukje van onze dagelijkse werking, maar de komende jaren gaat dat enorm toenemen. We zijn met Signburo klaar voor die evolutie. We beschikken over verscheidene softwarepakketten. Dat gaat van effectieve wayfindingpakketten tot een eigen applicatie die we ontwikkeld hebben voor ziekenhuizen en zorgcentra waarmee je via touchscreens de naam en verblijfplaats van residenten of de juiste routenummer van je bestemming kan opzoeken. Binnenkort zal er ook sprake zijn van multipraktijkruimtes met digitale deurbordjes zodat verschillende artsen doorheen de dag van hetzelfde kantoor gebruik kunnen maken. Het systeem is dan gelinkt aan een managementsysteem zoals Outlook zodat de juiste namen op de juiste tijdsstippen op het scherm verschijnen.” Voorts ziet hij in de komende jaren ook heil in brailleaanduidingen in gebouwen en geleidingssystemen voor blinden en slechtzienden om zo het totaalpakket van Signburo nog uit te breiden.

 

Van A tot Z

Signburo staat garant voor een totaalpakket, van concept tot en met plaatsing. “Daarbij geven we het project telkenmale een persoonlijke insteek,” stelt Johan Lambrechts. “Elk project is uniek en op maat van de klant. Onder meer daarom werken architecten graag met Signburo samen. Bij ons hebben ze hun inbreng tijdens het ontwerpproces van de bewegwijzering. Daar kruipt heel wat tijd in, maar het is een meerwaarde. De klant apprecieert dergelijke unieke oplossingen. Het is niet altijd even makkelijk, maar daarin schuilt ook de uitdaging: telkens opnieuw met een creatieve en efficiënte oplossing komen,” besluit Johan Lambrechts.