Doorzoek volledige site
10 december 2014 | HANNE GOOSSENS

Resultaten tevredenheidsenquête PEFC Belgium

Illustratie | PEFC Belgium
Illustratie | PEFC Belgium

Om na te gaan of er ruimte is voor verbetering, heeft PEFC Belgium in oktober een enquête uitgevoerd bij PEFC-gecertificeerde boseigenaars en bedrijven. Het bedrijf wilde weten of de bedrijven en de boseigenaars tevreden zijn met wat het certificaat hun oplevert. 

Indien een bos PEFC-gecertificeerd is, wil dat zeggen dat het duurzaam beheerd wordt. Er is dan een evenwicht tussen de ecologische, economische en sociale functies van het bos. Een bedrijf dat PEFC-producten wil verhandelen, moet over een PEFC-Chain of Custody-certificaat beschikken.

 

Verwachtingen

De boseigenaars en de bedrijven hebben zowat dezelfde verwachtingen voor het PEFC-certificaat. Ze hopen dat het zal tegemoetkomen aan de verwachtingen van de consumenten en dat het de toegang tot de markten kan behouden of verbeteren. De boseigenaars willen via dit certificaat het duurzaam bosbeheer ondersteunen en zich de toegang tot de markt van duurzaam hout verzekeren. Ook de bedrijven willen via het label duurzaam bosbeheer promoten. Dat zou vooral belangrijk zijn voor de reputatie van het bedrijf. Met het PEFC-label kunnen ze zich onderscheiden van de concurrentie en kunnen ze werken met bedrijven die gelabelde producten eisen. Bij de meerderheid van de boseigenaars en de bedrijven werden de verwachtingen ingewilligd. 

 

Communicatie

Zowel de boseigenaars als de bedrijven communiceren over hun PEFC-certificaat. Het merendeel van de boseigenaars doet dat op twee manieren. Ten eerste plaatsen ze een bord in het bos waarop staat dat het bos PEFC-gecertificeerd is. Ten tweede vermelden ze tijdens de verkoop van het hout dat het bos gecertificeerd is. Bedrijven communiceren over hun PEFC-certificaat door het PEFC-logo te gebruiken op factuur en leveringsbon, op de website van het bedrijf, tijdens evenementen en beurzen en in de burelen en showrooms. Ze integreren ook informatie over PEFC in commerciële- en verkoopspresentaties. Over het algemeen vinden de bedrijven dat ze goed geïnformeerd worden.

 

Werkpunten

Toch zijn er volgens de enquête nog een aantal werkpuntjes. Ten eerst wenst bijna twee derde van de bedrijven extra communicatiemateriaal van PEFC Belgium, zoals brochures of presentatiemateriaal. Ook de boseigenaars vinden dat de communicatie nog verbeterd kan worden, onder andere door meer aanwezig te zijn op beurzen en evenementen en door in de media te verschijnen. De boseigenaars zouden het nuttig vinden als PEFC Belgium een gemeenschappelijke communicatie ontwikkeld.

PEFC zegt zeer tevreden te zijn met de resultaten van de bevraging en rekening te houden met de resultaten. Zo zal het bedrijf de komende jaren haar communicatiestrategie uitwerken. Hun uitdaging is nu om de bedrijven nog beter te informeren en te betrekken bij de werking van PEFC, stelt de enquête. 

GERELATEERDE DOSSIERS