Doorzoek volledige site
05 januari 2015 | JEROEN SCHREURS

Vernieuwde basisschool ‘De Groene Parel’ verbindt buurtbewoners

Het plein, op het scharnierpunt tussen de school en het kinderdagverblijf, moet een ontmoetingsplaats worden voor jong en oud Illustratie | architect Styfhals & partners - uitvoering Peremans nv
Het gebouw is een lang volume met een centrale gang, opgedeeld in clusters Illustratie | architect Styfhals & partners - uitvoering Peremans nv
De mix van bestaande bomen en aanvullende beplantingen genereert een bos dat in de speelplaats overvloeit Illustratie | architect Styfhals & partners - uitvoering Peremans nv
Tussen de school en de andere gebouwen kwamen zachte buffers Illustratie | architect Styfhals & partners - uitvoering Peremans nv
Een overzicht van de hele site, met de school als centrale ontmoetingsplaats Illustratie | architect Styfhals & partners - uitvoering Peremans nv
Een wand tussen 2 klaslokalen opgebouwd uit dikwandige akoestische betonblokken van Betonfabriek Coeck Illustratie | architect Styfhals & partners - uitvoering Peremans nv

Basisschool ‘De Groene Parel’ in Sint-Pieters-Leeuw was aan vernieuwing toe. In de loop der tijd werden er op het groene schooldomein verschillende vaste gebouwen, paviljoenen en tijdelijke constructies ingepland die niet meer voldeden aan de noden van de school. Styfhals & partners maakte een ontwerp met duidelijke keuzes: ze verzamelden alle schoolfunctionaliteiten samen in één gebouw met een centrale ingang en creëerden tegelijkertijd een ‘Open School’, waar ook niet-schoolse activiteiten een plaats hebben.

De basisschool, in de rand rond Brussel, richt zich specifiek op de participatie en integratie van anderstalige gezinnen die de hoofdstad ontvluchten. Het moet daarnaast een ontmoetingscentrum zijn, een plaats waar buurtbewoners terechtkunnen voor sportlessen in de polyvalente zaal en de plaatselijke Chiro een pannenkoekenfestijn kan houden. Die eisen vertalen zich in een gebouw dat zich openstelt voor buitenschoolse activiteiten, zoals naschoolse opvang, participatieprojecten en lessen Nederlands voor Anderstaligen. Dat multifunctionele gebruik zorgt voor activiteit van ’s morgens tot ’s avonds, en verhoogt zo ook de sociale controle op de site.

 

Grote flexibiliteit

Het gebouw, een langgerekt volume met klassen aan beide zijden van een centrale gang, is opgedeeld in verschillende clusters. De administratie, basisschool, lagere school en refter kunnen gelijktijdig functioneren en apart worden afgesloten. Zo kan de naschoolse kinderopvang doorgaan in de refter, terwijl volwassenen via een gescheiden circulatie hun avondlessen kunnen volgen in de klassen. De clusters zijn ook volledig afsluitbaar en kunnen zo autonoom functioneren. Dat zorgt voor een grote flexibiliteit van het schooldomein.

De architecten kozen ook voor een duidelijke, herkenbare en centrale toegang tot de school, met een plein voor de ingang. Dat plein, op het scharnierpunt tussen de school en het kinderdagverblijf, moet een ontmoetingsplaats worden voor jong en oud. De afstand tot de straat is daarom zo groot mogelijk gemaakt, en dat is niet de enige maatregel om een verkeersveilige zone te creëren. Auto’s kunnen alleen op het woonerf naast de school passeren, de andere verbindingen op het domein zijn enkel te voet of met de fiets bereikbaar.

 

Inplanting op groene site

Dat woonerf is een deel van het masterplan dat Styfhals & Partners ontwierp voor de hele site. Naast het schoolgebouw hield dat dus ook eengezinswoningen, appartementen, een commerciële ruimte, een speelweide en een kinderdagverblijf in. Tussen de andere gebouwen en de school zorgden de ontwerpers wel voor zachte buffers. Een ervan is een speelweide waaraan de ontwerpers een educatieve ‘Groene Lob’ koppelden. Die mix van bestaande bomen en aanvullende beplantingen genereert een bos dat in de speelplaats overvloeit en de schoolkinderen extra speelplezier geeft.

Op bouwtechnisch vlak moet een school functioneel en compact zijn. Beton en betonsteen vormen de hoofdbrok van het gebruikte materiaal, ook aan de binnenzijde van het gebouw. Aan de buitenzijde kozen de architecten daarnaast voor gevelsteen, architectonisch beton, gevelpanelen en veel glas. De binnenwanden en scheidingswanden zijn opgebouwd uit dikwandige akoestische betonblokken van Coeck. Die blokken heeft de producent van bouwmaterialen op voorhand aan Blowerdoortesten onderworpen. Het goede luchtdichtheidsresultaat van die testen stelde Peremans NV, de aannemer die deel uitmaakt van de groep Vanderstraeten, in staat om de muren aan binnen- en spouwzijde naakt te houden. Die verdichting, naast de sterke draagkracht, maakte pleisterwerk dus overbodig en spaarde de architecten extra werk en budget uit. De sporthal kreeg Sonus geluidsabsorberende zichtbetonblokken van Coeck. Die verlagen het geluidsniveau en de weerkaatsing door twee verticale gleuven die in verbinding staan met de holle binnenruimte van de blokken. Dat verhoogt de verstaanbaarheid van de leerkrachten en houdt de geluidsdruk onder controle. Veel duurzame en stootvaste materialen dus, wat nodig is in een school vol kinderen. Die kinderen krijgen trouwens kleurrijke klassen en een gebouw met glasramen tot op de grond die voor veel lichtinval zorgen, ideaal dus voor een goed leerklimaat.

GERELATEERDE DOSSIERS