Doorzoek volledige site
09 februari 2015 | JEROEN SCHREURS

Batibouw 2015: kostenoptimaal bouwen en ‘start to renovate’

Vanaf 26 februari strijkt Batibouw weer neer in Brussels Expo. De grootste bouwbeurs van het land verwelkomt op zijn 56ste editie honderden exposanten die hun nieuwste producten voorstellen. Geert Maes, algemeen directeur van Batibouw, geeft ons een voorsmaakje.

Er zijn weer drie thema’s dit jaar: start to renovate, kostenoptimaal bouwen en het digitale huis. “Dat eerste is een beetje zoals start to run,” zegt Maes. “Mensen weten vaak niet waar eerst te beginnen bij een renovatie. Beglazing, verwarming of toch eerst isolatie? Onze boodschap: begín er gewoon aan. Het bestaande patrimonium vormt de hoofdbrok van de energieproblematiek. Producenten moeten dus gemakkelijke energiebesparende oplossingen voorstellen waar de consument zijn of haar woning mee kan verbeteren.”

“Het tweede thema is kostenoptimaal bouwen. Iedereen slaat ons om de oren met energiepeil, EPB en speciale premies. Daarom denkt iedereen dat een energieneutrale woning dé oplossing is, maar op een bepaald moment weegt de kostprijs van nog meer te isoleren niet meer op tegen de energiewinst. Daarom: bouw of verbouw efficiënt, probeer als het ware je winkelkar zo vol mogelijk te laden voor een zo laag mogelijke prijs.”

Het digitale huis is een thema dat voortbouwt op de vroegere ‘domotica’, maar zonder al de draden en het boren. “Het digitale huis is kabelvrij geconnecteerd, zoals Nest, de thermostaat die de gewoontes van bewoners aanleert en het water al opwarmt voor hun dagelijkste douche om zeven uur. Batibouw wil tonen wat er op dit vlak allemaal mogelijk is.”

 

Batibouw is een monument

De bouwbeurs gaat voor hetzelfde aantal bezoekers als vorig jaar: 300.000, waarvan 75.000 professionelen. “Die laatste groep vinden we heel belangrijk,” zegt Maes. “We hebben bijvoorbeeld 4250 leden van de Orde van Architecten over de vloer gehad, meer dan sommige gespecialiseerde beurzen. Daaraan zie je dat Batibouw een monument is.

“Bovendien,” vervolgt Maes, “zijn het bijna allemaal kwalitatieve bezoekers, ze hebben vaak een concreet project. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld het autosalon, waar meer toeristen komen. Batibouw blijft dus enorm belangrijk in de sector.”

 

 

Dit artikel verscheen eerder in Bouwen aan Vlaanderen