Showrooms Mercedes-Benz worden toonbeeld van moderne merkbeleving
Maurin Belgium, onderdeel van het Franse Groupe Maurin, is één van de grootste autoverdelers in België. Het telt 30 vestigingen voor de merken Mercedes-Benz, smart, Ford, Nissan, Kia en Maxus. Om 3 showrooms van Mercedes-Benz een make-over te geven, stapte Group Jansen mee in de cockpit. Zowel in Hasselt, Leuven als Sint-Truiden ontdek je nu een state-of-the-art showroomervaring die de beleving van de klant centraal stelt.
Een wagen kopen vandaag is niet meer hetzelfde als enkele jaren geleden. Klanten zijn vaak al goed geïnformeerd voor ze de showroom binnenstappen. Wat ze zoeken, is beleving. En precies daarop speelt Maurin Belgium in. “We kiezen enerzijds voor lichtrijke ruimtes met hoge plafonds voor de wagens. En anderzijds voor gezellige klantenruimtes waar bezoekers in alle rust genieten van een koffie en een informele babbel houden met onze verkopers. Die opdeling draagt bij aan het rustgevende en kwalitatieve gevoel dat de klant hier ervaart”, opent Thierry Jacquet, directeur bij Maurin Belgium / Groep Jam.
Flexibiliteit als rode draad
De totaalinrichting van de showrooms werd gefaseerd aangepakt zodat er minimale sluitingsdagen waren. Eerst de bureauruimtes, vervolgens de showrooms en tot slot de ateliers. Van elektriciteit en HVAC tot vloerbekleding, deuren, wanden, afwerking en zelfs snellooppoorten: alles werd vernieuwd én bovendien slim aangestuurd via een geïntegreerd DALI-systeem. “Het simultaan aanpakken van de 3 showrooms was een logistieke en organisatorische uitdaging, maar daar zijn we goed in geslaagd”, vindt Eric Willems, projectleider bij Group Jansen.
Tijdens het traject werden regelmatig wijzigingen doorgevoerd in het ontwerp en de inrichting. "Als ik de samenwerking met Group Jansen in één zin zou samenvatten, dan zou ik zeggen: goede communicatie en een responsieve manier van werken," beaamt Thierry. "Zo’n groot project kan uiteraard nooit vlekkeloos uitgevoerd worden. Maar uiteindelijk is alles vlot verlopen, zeker als je complexiteit en de internationale context meeneemt van onze branche."
Innovatie en beleving
De vernieuwde showrooms blinken niet alleen uit in afwerking, maar ook in technologische verfijning. Bij het binnenkomen in Hasselt bijvoorbeeld springt de grote videowall onmiddellijk in het oog. Daarnaast passen de verkoopbureaus zich aan aan het type wagen – AMG, Mercedes-Benz, Smart of Maybach – via instelbare lichtsferen die de merkidentiteit versterken.
Ook de vloerbekleding is een blikvanger. "In onze showrooms liggen er enorme oppervlaktes aan vloer, in specifieke kleuren en met afgeronde vormen. Dat correct verwerken volgens de strenge esthetische eisen van Mercedes-Benz was een hele uitdaging voor Group Jansen, maar het is hen uitstekend gelukt," aldus Jacquet.
Totale aanpak, tot in de puntjes
Met deze totaalinrichting van 3 showrooms bewijst Group Jansen opnieuw zijn sterkte in complexe retailprojecten. “Door technische precisie, flexibiliteit en een klantgerichte aanpak te combineren, werden de showrooms van Mercedes-Benz omgevormd tot een toonbeeld van moderne merkbeleving. Rustgevend, kwalitatief en helemaal volgens de verwachtingen van Mercedes-Benz", besluit projectleider Eric Willems.