Zesde SBE Student Challenge focust op fietsbruggen voor bedrijvenzone Buda

  • image

Buda, een historisch gegroeide bedrijvenzone tussen Brussel, Vilvoorde en Machelen, vormt het decor voor de zesde editie van de SBE Student Challenge. Studenten worden uitgedaagd om een fietsverbinding over het Zeekanaal Brussel-Schelde te ontwerpen die de bereikbaarheid van deze omgeving kan verbeteren en de oevers met elkaar verbindt voor doorgaand fietsverkeer. 

Buda, een historisch gegroeide bedrijvenzone tussen Brussel, Vilvoorde en Machelen, vormt het decor voor de zesde editie van de SBE Student Challenge. Studenten worden uitgedaagd om een fietsverbinding over het Zeekanaal Brussel-Schelde te ontwerpen die de bereikbaarheid van deze omgeving kan verbeteren en de oevers met elkaar verbindt voor doorgaand fietsverkeer. 

Buda, ooit een centrum voor zware en vervuilende industrie, is nu een lappendeken van historisch gegroeide bedrijven, magazijnen en allerlei hubs. Het gebied wordt gekenmerkt door grote gebouwen en infrastructuren. Het is een plek met veel ontwikkelingspotentieel maar kent tegelijkertijd ook heel wat uitdagingen, waaronder vervuiling, leegstand, bereikbaarheid, verkeersdrukte, geluidsoverlast en een gebrek aan groen. 

Binnen T.OP Rand werd de intergewestelijke samenwerking BUDA+ opgezet om deze uitdagingen in Buda aan te pakken. Voor deze zesde Student Challenge werkt SBE daarom samen met Brusselse- en Vlaamse overheden, zoals Brussel Mobiliteit, De Werkvennootschap, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Departement Omgeving en de Provincie Vlaams-Brabant. De centrale vraag die zij naar voor schuiven is kort en duidelijk: hoe kunnen we de fiets- en voetgangersverbindingen over het kanaal verbeteren en zo het netwerk versterken?

Oost-westverbinding over het kanaal

Veel mensen die in Buda werken, wonen in de regio en zouden daarom met de fiets tot hier kunnen komen. Toch is de plek vooral afgestemd op de bereikbaarheid voor auto’s en vrachtverkeer. Fietsers en voetgangers vinden hun weg wel, maar moeilijk en vaak via omwegen, langs onveilige routes of missing links. Een oost-westverbinding over het kanaal zou een belangrijke meerwaarde kunnen zijn voor de omgeving en als schakel in een ruimer netwerk.

Deelnemende studenten kunnen kiezen uit 3 zoekzones voor het ontwerp van zo’n oost-west fietsverbinding. Van noord naar zuid definiëren we de zoekzones ‘Viaduct van Vilvoorde’, ‘Buda brug’ en ‘Schaarbeek-Vorming’. Elke zone kent zijn eigen karakter en specifieke uitdagingen. De ontwerpen moeten veilige, conflictvrije oost-westverbindingen realiseren, met aandacht voor integratie in de omgeving, duurzaamheid, sociale veiligheid en respect voor erfgoed.

Proeven van echte werkcontext

Landschap, architectuur, bouwkunde, infra, … ze dienen hand in hand te gaan om een kwalitatief antwoord op de vraag te kunnen formuleren. Samenwerking in multidisciplinaire teams is dan ook de sleutel tot succes. Met meer dan 35 jaar ervaring op de teller weet SBE dat als geen ander. Om die kennis te delen organiseert de wedstrijd zich rond 3 workshopdagen verspreid over het academiejaar Dit jaar gaat elke workshopdag door op een andere locatie. Aftrappen gebeurt op donderdag 6 november op het terrein zelf. Tijdens een workshopdag worden de deelnemers begeleid door de experten van SBE, zodoende worden ze helemaal ondergedompeld in de materie en intensief bijgestaan in het uitwerken van hun ontwerpen. 

Met hun deelname maken studenten kans op de mooie geldprijs, maar nog waardevoller is dat ze door deelname de kans krijgen om tijdens hun opleiding al eens op een ongedwongen manier te proeven van een echte werkcontext. De namiddag van de laatste workshopdag presenteert elk team zijn resultaten aan een jury. Daarin zetelen ook externe professionals. Het winnende team gaat naar huis met een prijzenpot van maar liefst € 2.000.

Geïnteresseerd? Twijfel niet en schrijf je voor 2 november in via www.sbestudentchallenge.be. Om de kwaliteit van onze wedstrijd hoog te houden beperkt SBE het aantal deelnemers tot maximum 30 personen.

Bron SBE

  • Deel dit artikel

Onze partners