Eerste steen voor reconversie Beobank-site in Elsene tot hybride onderwijs- en cultuurcampus (B2Ai)
In Elsene wordt het voormalige Beobank-gebouw aan de Pleinlaan herbestemd tot een innovatieve onderwijscampus, ontworpen door B2Ai. Het project is in opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en kwam tot stand in samenwerking met partners als Befimmo, BAM Interbuild, Bopro, Bureau De Fonseca en SECO. De transformatie levert niet alleen nieuwe infrastructuur op voor twee secundaire scholen en een gemeenschapscentrum, maar ook een sterk signaal over circulair bouwen, gedeeld ruimtegebruik en toekomstgericht onderwijs in Brussel. Deze zomer werd de symbolische eerste steen gelegd. De opening is gepland voor september 2026.
De bestaande H-vormige structuur van het voormalige kantoorgebouw wordt door B2Ai op ingrijpende wijze herwerkt, met behoud van de draagstructuur en maximale inzet op circulaire vernieuwbouw. Het resultaat wordt een hedendaagse campus van 20.565 m² op een terrein van ruim 8.500 m², met extra aandacht voor buitenruimte (7.178 m²), akoestiek, lichtinval en duurzame technieken. Binnen het ontwerp is ongeveer 7.800 m² voorzien voor GO! Etterbeek, 5.700 m² voor het Imelda-Instituut, 2.000 m² voor sport en 1.345 m² voor cultuur. De ligging tussen de VUB en het station van Etterbeek versterkt de multimodale bereikbaarheid van de site.
Slimme reconversie creëert ruimte voor 1.150 leerlingen
De nieuwe campus biedt plaats aan 1.150 leerlingen uit het Nederlandstalig secundair onderwijs: 700 in het ASO-aanbod van GO! Atheneum Etterbeek en 450 in de TSO- en BSO-richtingen van het Imelda-Instituut van vzw KatOBA. Beide scholen behouden hun pedagogische identiteit, maar delen onder meer sportzalen, ontmoetingsruimtes en circulatiezones. Dat stimuleert interactie tussen leerlingen, leerkrachten en disciplines, en geeft invulling aan het concept van de school als onderdeel van het stedelijke weefsel. Het gebouw is ontworpen als een flexibele leerplek met ruimtes die zich aanpassen aan pedagogische noden en toekomstige evoluties. Dankzij de nabijheid van de VUB ontstaat bovendien een natuurlijke brug naar het hoger onderwijs.
De onderwijsomgeving wordt afgestemd op zowel theoretisch als praktijkgericht leren. GO! Etterbeek richt zich op wiskunde, wetenschappen, economie en sport. Imelda focust op domeinen als Maatschappij en Welzijn, Economie en Organisatie, en STEM. Het ontwerp van B2Ai vertaalt die verschillen in een reeks ruimtes met diverse schalen, sferen en technische uitrusting. Van klassieke klaslokalen tot praktijkateliers en open leerlandschappen: de architectuur ondersteunt het brede leerconcept van beide instellingen en legt de nadruk op flexibiliteit, transparantie en verbondenheid met de omgeving.
Sportinfrastructuur als hefboom voor gedeeld gebruik
Meer dan 2.000 m² van het gebouw is voorbehouden voor sport en beweging. Deze zalen worden overdag gebruikt door de campus en omliggende scholen, maar zijn na de schooluren toegankelijk voor sportclubs uit de buurt. Zo ontstaat een dynamisch gebruikspatroon waarbij infrastructuur dag én avond functioneert in dienst van de gemeenschap. Door sportvoorzieningen centraal op de site te integreren, creëert het ontwerp vanzelf contact en kruisbestuiving tussen verschillende gebruikers.
Technisch en akoestisch worden de sportzalen ontworpen voor intensief en multifunctioneel gebruik, met duurzame materialen en aandacht voor comfort en veiligheid. Bureau De Fonseca zorgt voor akoestische optimalisatie, zodat naast sport ook lessen en culturele activiteiten parallel kunnen plaatsvinden zonder hinder. Deze gedeelde sportinfrastructuur versterkt de maatschappelijke return van het project en speelt in op de stijgende vraag naar toegankelijke beweegruimte in de stad.
GC De Maalbeek krijgt tweede thuis op de campus
Een ander speerpunt in het ontwerp is de integratie van een tweede vestiging van gemeenschapscentrum De Maalbeek. Vanaf september 2026 krijgt het centrum ca. 1.345 m² ter beschikking, met onder meer een theaterzaal van 375 m² (168 zitplaatsen of 300 staanplaatsen), repetitielokalen, een foyer en polyvalente ruimtes. Daarmee wordt De Maalbeek letterlijk ingebed in de campus, als partner die kunst, cultuur en ontmoeting verankert in de dagelijkse werking van de site.
Door cultuur, onderwijs en sport te verweven in één gebouw ontstaat een unieke stedelijke microkosmos. Jongeren repeteren theaterstukken in dezelfde ruimte waar ’s avonds buurtbewoners concerten bijwonen. Creativiteit, expressie en burgerschap worden zo tastbaar en zichtbaar gemaakt binnen het leertraject. De architectuur faciliteert dit gedeeld gebruik niet alleen logistiek, maar ook ruimtelijk: circulatiezones, ingangen en foyers zijn ontworpen om ontmoeting te stimuleren in plaats van te scheiden.
Flexibel en duurzaam tot in de details
Het ontwerp van B2Ai is geen klassieke schoolbouw, maar een geïntegreerde oefening in stedelijke duurzaamheid. Zowel op vlak van technieken, indeling, materialisatie als akoestiek werd het gebouw toekomstbestendig ontworpen. Binnenafwerking en technieken zijn robuust, onderhoudsvriendelijk en flexibel inzetbaar. B2Ai interior design ontwikkelde een afwerkingsstrategie die inspeelt op het gedeeld gebruik: elke ruimte is visueel helder, tactiel aangenaam en aanpasbaar zonder ingrijpende werken.
Naast de technische robuustheid en aanpasbaarheid is ook de oriëntatie en leesbaarheid van het gebouw zorgvuldig uitgewerkt. Door een helder circulatieplan, veel daglicht en duidelijke schakels tussen publieke en private zones, ontstaat een gebouw waarin leerlingen, leerkrachten en bezoekers zich intuïtief kunnen bewegen. Verticale kernen, doorgangen en ontmoetingsruimtes zijn zo gepositioneerd dat ze ontmoeting stimuleren zonder de rust van lesruimtes te verstoren.
Buitenruimte en bereikbaarheid als verlengstuk van het gebouw
Ondergronds voorziet het ontwerp een parking op niveau -2 met 125 plaatsen (3.215 m²), maar de focus ligt op zachte mobiliteit en openbaar vervoer. Station Etterbeek, tram- en bushaltes liggen op wandelafstand, en de inrichting van de buitenruimte sluit aan bij dit mobiliteitsprofiel. Tussen de bebouwing is 7.178 m² beschikbaar voor buitengebruik: van speelplaatsen tot groene zones en informele leerplekken.
Deze buitenruimte is niet louter functioneel, maar vormt een volwaardig verlengstuk van de leer- en leefomgeving. De inrichting voorziet zitplekken, open zones voor beweging, en beschaduwde delen die ontmoeting faciliteren, maar ook stilte en afzondering mogelijk maken. Door het landschap slim te laten meebewegen met de gebruikers, wordt de buitenruimte een plek voor ontspanning, informele gesprekken, buitenlessen of kleine culturele evenementen. Zo ontstaat een campus die niet alleen overdag, maar ook na de schooluren betekenisvol blijft voor leerlingen, buurtbewoners en passanten.
Van gesloten gebouw naar stedelijke katalysator
Campus Pleinlaan is meer dan een verzameling functies onder één dak. Door onderwijs, cultuur en sport te integreren in één coherent gebouw, wordt de campus een stedelijke katalysator voor ontmoeting, uitwisseling en gemeenschap. De circulaire aanpak en gedeelde invulling sluiten aan bij actuele opgaven rond ruimtegebruik in de stad en maken het project tot een voorbeeld voor multifunctionele infrastructuur in een grootstedelijke context.
De reconversie herschrijft het DNA van de plek. Wat vroeger een gesloten kantoorgebouw was, wordt nu een open en hybride campus waar leren, creëren en sporten in elkaar overvloeien. De architectuur maakt letterlijk ruimte voor samenwerking, ontmoeting en gemeenschapsvorming, zonder de eigenheid van de verschillende gebruikers uit het oog te verliezen. Jongeren, leerkrachten, artiesten en buurtbewoners krijgen hier een plek waar zij samen de stad van morgen vormgeven — niet naast, maar mét elkaar, in een gebouw dat evenveel brug is als bestemming.