Mizzi Studio realiseert met The Living Bridge een levend symbool van leren, natuur en gemeenschap
The Living Bridge aan de Green School Bali markeert de voltooiing van het Living Bridge Project, een twee jaar durend traject onder leiding van architect Jonathan Mizzi, directeur van het internationale ontwerpbureau Mizzi Studio. Ontwikkeld binnen het baanbrekende Jalan Jalan-programma van de Green School, bracht het project leerlingen, leerkrachten en ouders samen in een diepgaand co-creatief proces waarbij de brug werd getransformeerd tot een levend symbool van regeneratief onderwijs, gemeenschapszin en natuurgeïnspireerd ontwerp.
Het Living Bridge Project startte in 2023 als onderdeel van Jalan Jalan, een hoeksteen van het duurzame curriculum van de Green School Bali. De naam, afkomstig uit het Indonesisch voor “dwalen” of “op reis gaan”, moedigt leerlingen aan om praktische, plaatsgebonden projecten te verkennen die academisch leren verbinden met concrete maatschappelijke impact.
Als onderdeel van het programma ontwikkelde Jonathan Mizzi, tevens ouder en mentor aan de school, samen met de leerkrachten een opdracht waarbij leerlingen The Bridge mochten herdenken: een co-working- en co-learningcentrum voor ouders. Wat daarop volgde, was een twee jaar durend intensief samenwerkingsproces waarin leerlingen, leerkrachten, professionals en ouders deelnamen aan workshops, pitches, ontwerpreviewmomenten en fondsenwerving.
Een blauwdruk voor regeneratief onderwijs en bouwen met de gemeenschap
Het Living Bridge Project vormt een uitbreiding van de filosofie van de Green School en biedt een blauwdruk voor hoe educatieve infrastructuur actief kan bijdragen aan het regenereren van land, mensen en ideeën. Het project is regeneratief in zijn sociale en educatieve reikwijdte: het draait om mentorschap, co-creatie en het versterken van de volgende generatie ontwerpers en veranderaars.
Teams van leerlingen tussen 15 en 18 jaar verdiepten zich in architecturaal ontwerp, modelleren, animatie, constructie en film. Zo creëerden ze niet alleen ontwerpen, maar ook een nieuw educatief model voor samenwerkend leren tussen studenten en professionals. “In al mijn jaren hier is dit het beste community-student-teacher-parent project dat ik ooit heb gezien,” zegt Chris Thompson, medeoprichter van The Bridge aan de Green School.
Een levend en ademend gebouw, open naar de elementen
Het herontwerp speelt in op de veranderende noden van The Bridge, dat oorspronkelijk was omgevormd van het recyclagecentrum van de school tot een ruimte voor workshops, lezingen en ouderinitiatieven – een collaboratieve werkplek die persoonlijke en professionele uitwisseling mogelijk maakt. In het hart van het project ligt een diep engagement voor duurzaamheid, intergenerationeel leren en bouwen in harmonie met lokale kennis en ambacht.
Het nieuwe ontwerp is een levend en ademend gebouw, gedeeltelijk open naar de elementen, dat de binnen-buitenfilosofie van de Green School belichaamt. De constructie maakt gebruik van meer dan 300 lokaal geoogste bamboestammen, gevormd met geavanceerde hittetechnieken ontwikkeld samen met lokale experts van Bamboo Pure. Daarmee behoort het tot de eerste projecten van zijn soort op Bali.
Bouwen in harmonie met de natuur: innovatie, ambacht en duurzame materialen
Het project sluit aan bij een campus vol baanbrekende bamboe-architectuur, waaronder The Arc, de gevierde sporthal van de Green School, bekend om haar innovatieve structurele ontwerp. Het duurzame materiaalpalet omvat terrazzo van gerecycled glas en biocomposiet, myceliumpanelen voor akoestiek, eco-crete bakstenen uit industriële as en kalkpleister die CO₂ opneemt tijdens het uitharden. Acht gebogen, met hitte gevormde pilaren ondersteunen een golvend bamboedak dat uitkraagt en bezoekers verwelkomt bij de ingang van de school. Dit dak is bekleed met het traditionele Indonesische Pelupuh-systeem van afgevlakte bamboeschindels.
De structuur is geïnspireerd op de intelligentiesystemen van de natuur zelf – het Wood Wide Web, het ondergrondse schimmelnetwerk dat bomen met elkaar verbindt – hier weerspiegeld in het menselijke netwerk van samenwerking dat de brug mogelijk maakte. Het co-learningcentrum The Bridge zal opnieuw worden gebruikt voor evenementen, programma’s en lezingen, en zo zijn rol versterken als ontmoetingsplek waar ouders van de Green School hun kennis en ervaring delen met leerlingen. De brug brengt een unieke gemeenschap samen van leerlingen, ondernemers, leerkrachten, milieubeschermers en vernieuwers.
Een evoluerend model voor regeneratief, leerlinggericht leren
The Living Bridge vertegenwoordigt een nieuw type onderwijsmodel dat leren stimuleert via verbinding, creativiteit en collectief auteurschap. Dit weerspiegelt het oorspronkelijke ethos van de school: onderwijs moet niet alleen plaatsvinden in de natuur, maar met de natuur. “Aan The Living Bridge werken was de eerste keer dat ik voelde dat we niet gewoon studenten waren, maar ontwerpers, beslissingsnemers en veranderaars. Het gaf me vertrouwen in wat ik buiten de school kan bereiken,” zegt Green School-leerling Eden Rice.
Nog vóór de officiële opening werd The Living Bridge voorgesteld op ChangeNOW 2025, de grootste wereldexpo voor oplossingen voor de planeet, die plaatsvond van 24 tot 26 april in het Grand Palais in Parijs. Deze deelname benadrukt het internationale belang van het project en zijn rol in het bevorderen van regeneratief onderwijs en ontwerp op wereldniveau. De stand trok veel belangstelling, onder meer van actrice en activiste Natalie Portman, die in gesprek ging met de studenten die het project leidden.
Zaden planten voor een hoopvolle toekomst
The Living Bridge zal blijven evolueren als een gemeenschappelijke ruimte voor nieuwsgierigheid, innovatie en uitwisseling, en zo de zaden planten voor een hoopvolle toekomst waarin de volgende generatie een centrale rol speelt in het vormgeven van een harmonieuze wereld. Jonathan Mizzi legt uit:
“Ik kwam naar de Green School vanwege de klimaatcrisis en omdat ik deel wilde uitmaken van iets dat actief werkt aan een betere toekomst voor mijn kinderen. Wat begon als een eenvoudig verzoek van een ouder om haar zoon te begeleiden, groeide uit tot een twee jaar durende regeneratieve reis die studenten, leerkrachten, professionals en families samenbracht.”