ATAMA, DDS+ en ORG Permanent Modernity hertekenen LionCity I in Molenbeek

  • image
  • image
  • image
  • image

Met de toewijzing van de promotieopdracht aan Louis De Waele Immo, PSR Brownfield Developers en B.C.S. Investissement komt het ambitieuze herontwikkelingsproject LionCity I in Sint-Jans-Molenbeek in een stroomversnelling. Voor het ontwerp werd gekozen voor een sterk architectenteam: ATAMA, DDS+ en ORG Permanent Modernity. Samen met onder andere Sweco, Natura Mater en aannemers als Jan De Nul en Willemen werken zij aan de transformatie van een historische Delhaize-site tot een stedelijk ecosysteem.

LionCity I beslaat 3,8 hectare van de voormalige hoofdzetel van Delhaize in de Ossegemwijk, ten westen van het kanaal. De site maakt deel uit van een OGSO-zone (ondernemingsgebied in stedelijke omgeving), waar de afgelopen jaren grootschalige publieke projecten zoals CityGate en Weststation het ritme van de vernieuwing hebben bepaald. citydev.brussels kocht de site in 2019 en voerde, in samenwerking met onder meer perspective.brussels en de Brusselse Bouwmeester, een diepgaande stedenbouwkundige studie uit. Die leidde tot een opsplitsing van de site in twee delen: LionCity I en het kleinere LionCity II.

Een stadswijk op mensenmaat

De plannen voor LionCity I beogen een intensieve mix van wonen, werken, winkelen en ontspannen. Er komen 202 woningen, waarvan 169 geconventioneerd en 33 sociaal. Daarnaast zijn er 55 ateliers gepland, een Delhaize-supermarkt, publieke winkelruimten en bijkomende vrije commerciële ruimtes. In combinatie met een parkinggebouw met 199 autostaanplaatsen en 775 fietsplekken mikt het project op een divers publiek dat zich thuis voelt in een compacte, levendige stadswijk. De site krijgt tegelijk ook een mobiliteitshub, met onder meer een MOBIB-punt en een fietsherstelplaats.

Het ontwerpteam ATAMA, DDS+ en ORG Permanent Modernity overtuigde de jury met een sterke stedenbouwkundige inpassing en een fijngevoelige omgang met het industriële erfgoed van de site. De volumes worden zorgvuldig afgestemd op de omgeving, met materialen die herinneren aan het industriële verleden. Elementen zoals de neoklassieke gevel van de vroegere directeurswoning, de originele sporen en de karakteristieke glazen overkapping blijven behouden. In de architectuur wordt expliciet gezocht naar een balans tussen het robuuste en het huiselijke, met ateliers die zich visueel verweven met de woonfuncties, maar elk hun eigen ingang behouden.

Openbare ruimte als verbindende motor

Drie nieuwe pleinen geven structuur aan het plan en vormen ankerpunten voor de bredere buurt. Een voorplein met handelsactiviteiten, een groen plein met speelzones en een logistieke hub rond het parkeergebouw zorgen voor levendigheid op elke hoek. Centraal in het ontwerp ligt een openbare tuin-boomgaard, die niet enkel als groene long fungeert, maar ook een verbindend element vormt met de omliggende wijk. Binnenpaden en bruggen tussen collectieve tuinen op verschillende niveaus stimuleren zowel ecologische als sociale netwerken.

Duurzaamheid zit diep verankerd in het DNA van LionCity I. De site krijgt wadi’s en reservoirs voor regenwateropvang, en materialen zoals bakstenen, metalen kolommen en betonnen vloerplaten worden hergebruikt. Er is bijzondere aandacht voor afvalvalorisatie: uit puin wordt bijvoorbeeld koolstofarme baksteen geproduceerd. Alle woningen worden passief en aangesloten op een collectief warmtenet. De gebouwen zijn bovendien ontworpen om flexibel te kunnen inspelen op toekomstige transformaties of programmawissels.

Mobiliteit op wijkniveau herdacht

In LionCity I primeert zachte mobiliteit. Het gemotoriseerde verkeer wordt aan de rand van de site gehouden, met aparte logistieke toegangen voor winkels en ateliers. Voor bewoners zijn er fietsstaanplaatsen vlak bij de voordeur, bereikbaar via galerijen en een speciale fietslift. Door de tuin-boomgaard slingert een publiek fiets- en wandelpad, dat de site verbindt met het bredere stedelijk netwerk. Zo wordt LionCity I geen enclave, maar een open structuur die beweging en ontmoeting aanmoedigt.

De totale investering voor het project bedraagt naar schatting 138 miljoen euro exclusief btw. Daarvan is 67 miljoen voorzien voor geconventioneerde woningen, 14 miljoen voor de sociale woningen en 52 miljoen voor economische functies, waaronder ateliers, productiegebouwen en winkels. De bouwaanvraag wordt ingediend in het eerste kwartaal van 2027. Als alles volgens planning verloopt, wordt de vergunning halverwege 2028 verleend.

Bron citydev.brussels

  • Deel dit artikel

Onze partners