Aan de oevers van de Godefroid Kurth-kade, in een omgeving met een rijke architectonische diversiteit, staat het Kurth-project als een voorbeeld van harmonieuze integratie. Ontworpen door Olivier Fourneau Architectes, combineert dit project kantoren en woningen en creëert het een vloeiende overgang tussen een neoklassiek burgerlijk huis en een art-decokerk uit 1930. De kern van dit architecturale succes ligt in de zorgvuldige materiaalkeuze. De gevelsteen van Steenbakkerij Vande Moortel speelt een sleutelrol als visuele brug tussen beide stijlen, waardoor het gebouw naadloos aansluit bij zijn historische context en tegelijkertijd een eigentijdse uitstraling behoudt.
De locatie van dit huis maakt deel uit van een stedelijk weefsel dat in de 19e en het begin van de 20e eeuw is gebouwd. De omringende gebouwen, gekenmerkt door neoklassieke lijnen, bieden qua compositie duidelijke referenties: een kelder, een ritmische bakstenen gevel en elementen als een erker. De naburige protestantse kerk, met zijn art-decodetails, zorgt voor een modernere en grafischere esthetiek. De uitdaging was om een materiaal te vinden dat in staat was een dialoog aan te gaan met deze twee stijlen en tegelijkertijd zijn eigen identiteit te laten gelden.
Om deze uitdaging het hoofd te bieden viel de keuze op de Vande Moortel NATURE10 Brick E baksteen, waarvan de textuur en kleur perfect overeenkomen met de naburige burgerlijke woning. De kleur doet denken aan traditionele ‘landelijke’ tinten, terwijl de rijkdom van de indeling de verfijnde details van de kerk weerspiegelt. Het enigszins onregelmatige formaat van deze stenen geeft authenticiteit en diepte aan het project, terwijl het de rol ervan als ‘schakel’ tussen de twee gebouwen versterkt. Voor de meer complexe boog-plafonds en de terrassen werden de steenstrips van de NATURE7 Brick E gebruikt.
Het project is gebaseerd op een enkel materiaalconcept. De gevelstenen vormen de enige schil van het gebouw en vermijden zo elke visuele onderbreking. De rijkdom zit niet in een combinatie van materialen, maar in de zorgvuldige opstelling van de stenen. Het spel van schaduwen en licht ontstaat door bogen, tegenslagen en ritmische gevels die het oog boeien. Deze minimalistische maar verfijnde benadering geeft visuele kracht aan het gebouw, essentieel om het einde van de reeks neoklassieke gebouwen te markeren.
Vanaf de eerste schetsen was chromatisch en textuuronderzoek fundamenteel. De kleuren en het formaat van de stenen zorgen voor visuele continuïteit met aangrenzende gebouwen en voldoen tegelijkertijd aan de hedendaagse behoeften op het gebied van ergonomie en functionaliteit. De geïntegreerde terrassen en balkons maken deel uit van een sobere maar gestructureerde stijl. Door zich iets terug te trekken naar de tweede en derde verdieping ontstaat er een subtiele dialoog met de dakkapellen van de aangrenzende gebouwen. Deze tegenslagen zorgen niet alleen voor esthetische harmonie, maar zorgen ook voor comfortabele buitenleefruimtes.
Het Kurth-project belichaamt een evenwichtige ontmoeting tussen traditie en moderniteit. Dankzij de doordachte keuze van gevelstenen slaagt het erin zich te integreren in een complexe architecturale omgeving en tegelijkertijd zijn eigenheid te behouden. Meer dan een simpele technische keuze, wordt de Vande Moortel NATURE10 Brick E baksteen hier de vector van een architectonische visie waarbij elk detail bijdraagt aan de samenhang en schoonheid van het project.