Grand Bazar Antwerp krijgt grandeur van weleer

Grand Bazar Antwerp bevindt zich in een omvangrijk historisch pand (1885) op een historische plek in hartje Antwerpen, nabij de Groenplaats en de Eiermarkt. Dit in oorsprong luxueuze en voor de 19e eeuw vernieuwend concept van een warenhuis, leek tot op vandaag vergane glorie. Het concept van BURO II & ARCHI+I veruitwendigt de schaal van het shoppingcentrum, dat een van de grootste is van de Antwerpse binnenstad, en schept orde en homogeniteit in de onoverzichtelijke chaos. Een uniforme en stijlvolle totaalvisie concentreert zich rond branding & look, externe zichtbaarheid, architectuur en een vloeiende interne circulatie.
Grand Bazar Antwerp bevindt zich in een omvangrijk historisch pand (1885) op een historische plek in hartje Antwerpen, nabij de Groenplaats en de Eiermarkt.  Dit in oorsprong luxueuze en voor de 19e eeuw vernieuwend concept van een warenhuis, leek tot op vandaag vergane glorie. Het concept van BURO II & ARCHI+I veruitwendigt de schaal van het shoppingcentrum, dat een van de grootste is van de Antwerpse binnenstad, en schept orde en homogeniteit in de onoverzichtelijke chaos. Een uniforme en stijlvolle totaalvisie concentreert zich rond branding & look, externe zichtbaarheid, architectuur en een vloeiende interne circulatie.




Interieur

Grand Bazar Antwerp wordt opnieuw een merknaam die kwaliteit uitstraalt met wit, zwart en fluweelrood als eenvoudige en tijdloze kleuren. De keuze voor deze neutrale kleuren biedt een drager voor de advertising van de shops zelf. Ook in het straatbeeld wordt het shoppingcenter versterkt door het gebouw te gebruiken als ‘affiche’ naar de stad toe. Een voorzetstructuur met lamellen brengt eenheid in het sterk versnipperde gelijkvloers en uniformiseert etalages, toegangen en blinde delen.


    


Ook de toegangen (metro, Eiermarkt, enz…) worden in eenzelfde stijl opgenomen. Hierbij heeft de rode kleur een aanzuigeffect op potentiële bezoekers.

Tot slot wordt intern een nieuwe dynamische vormentaal geïntroduceerd die ‘flowing spaces’ ontwikkelt. De centrale passerelle op de eerste verdieping, in combinatie met een herpositionering van de roltrappen, laat circulatiestromen in elkaar overvloeien. Eenzelfde vormentaal zit ook in de plafonds, de verlichting, het kleurgebruik,… wat de overdaad op vandaag stroomlijnt.








Deel dit artikel:

Onze partners

GAimage