Headhunting: hou je hoofd erbij!

Elk bedrijf streeft ernaar de juiste man op de juiste plaats te hebben – daar zijn architectenbureaus geen uitzondering op. Maar de juiste man ook effectief op de juiste plaats krijgen blijkt geen sinecure. ‘Headhunting’ luidt de gangbare en ietwat lugubere term voor deze vaak moeizame zoektocht naar werknemerscalps. Voor al wie verdwaalt in de jacht reikt gespecialiseerde rekruitingsservice Service A tips aan om methodisch te werk te gaan.

Bezint eer ge begint

Alvorens de jacht te openen, dien je eerst stil te staan bij het profiel van je “prooi”. Stel vragen in de trant van “welk type ervaring verwacht ik?”, “welke functie moet er precies worden ingevuld?” en “wat heb ik meer te bieden dan zijn of haar huidige werkgever?” Weet ook  dat potentiële werknemers zich niet in één gebied bevinden. In grote ondernemingen zijn werknemers te vinden die uitblinken in wat ze doen, die degelijk opgeleid en gevormd zijn en misschien wel bereid zijn nieuwe uitdagingen aan te gaan. Kleine ondernemingen kunnen daarnaast ook veel potentieel herbergen, maar ze zijn kwetsbaarder dan hun grote broers. Een voorstel van een solidere onderneming kan dan ook geroepen komen voor kandidaten die meer zekerheid willen.

 

Maak werk van netwerk

Kijk ook buiten de werkvloer en kijk of er misschien evenementen zijn waar je potentiële werknemers zou kunnen verwachten. Een goede headhunter speelt kort op de bal. Anticipeer en ga naar opleidingsplaatsen: profielen die echt goed zijn zitten immers slechts één moment van hun leven zonder werk en dat is vlak na hun studies. Sociale netwerksites komen hierna pas goed van pas. “Maak daarom eerst een volledige lijst van prospecten op en sorteer vervolgens binnen deze lijst door voorrang te geven aan wie via een tussenpersoon in je netwerk gecontacteerd kan worden”, aldus Service A.

 

No cure, no pay

Time is money en dus kan het oppurtuun zijn de zoektocht over te laten aan een rekruteringsdienst. Dat kost geld, maar de meeste rekruteringsdiensten werken volgens het ‘no cure, no pay’ principe. Pas nadat de voorgestelde kandidaat effectief aangeworven is, worden hun honoraria gefactureerd. 

 

Service A

Service A is het eerste rekruteringsbureau in België gespecialiseerd in architectuur, bouw en vastgoed. De opdracht van Service A bestaat in het zoeken en selecteren van uw toekomstige medewerkers voor tijdelijke en permanente opdrachten. Service A heeft hiervoor een eigen databank ontwikkeld, die alleen profielen bevat voor de architectuur, de vastgoedsector en de bouwsector. 

Bron: 'Service A: de kleine rekruteringsgids'

Deel dit artikel:

Onze partners

GAimage