Aan de 19de-eeuwse industrie-as langs het kanaal Mechelen Leuven ligt het appartementsblok Buso van dmvA Architecten. Kenmerkend voor de site is de ligging middenin een bouwblok, waarbij de ontsluiting gebeurt via stegen. De site bestaat uit een groot fabrieksgebouw met een aantal kleinere aangebouwde bouwvolumes en een woning met doorrit aan de Auwegemvaart. Met Buso dong dmvA mee naar de ARC Award 2013 Architectuur, maar moest de nominatie laten aan de Mechelse Nekkerpool (Verhoeven CS) en het stadhuis van Lo-Reninge (noA).
Aan de 19de-eeuwse industrieas langs het kanaal Mechelen Leuven ligt het appartementsblok Buso van dmvA Architecten. Kenmerkend voor de site is de ligging middenin een bouwblok, waarbij de ontsluiting gebeurt via stegen. De site bestaat uit een groot fabrieksgebouw met een aantal kleinere aangebouwde bouwvolumes en een woning met doorrit aan de Auwegemvaart. Met Buso dong dmvA mee naar de ARC Award 2013 Architectuur, maar moest de nominatie laten aan de Mechelse Nekkerpool (Verhoeven CS) en het stadhuis van Lo-Reninge (noA).
Foto: dmvA Architecten
Het doel is om het fabrieksgebouw terug lucht en ruimte te geven. In eerste fase is het oorspronkelijke fabrieksgebouw in ere hersteld door de afbraak van de later aangebouwde bouwvolumes. In een tweede fase kan de tuin van de woning Auwegemvaart 19 worden onteigend zodat een grote semi-publieke buitenruimte ontstaat.
Binnenstraat
Het vrij gesloten fabrieksgebouw telt 2 bouwlagen. Door het plaatselijk wegbreken van dak- en vloerplaten ontstaan er patio’s en een binnenstraat die het zonlicht tot midden in het gebouw laten doordringen. De semi-publieke binnenstraat sluit via trappen naadloos aan op het aanwezige stedelijk weefsel van stegen doorheen het bouwblok. Alle loftwoningen worden ontsloten via deze semi-publieke ruimte.
Foto: dmvA Architecten
Cortenstaal
Om de geest van de oude fabriekssite te versterken wordt de buitenzijde bekleed met panelen in cortenstaal. De binnengevels van de patio’s, de binnenstraat alsook de toegevoegde volumes bovenop het dak worden afgewerkt met polycarbonaatplaten. Kortom, oud versus nieuw, massiviteit versus transparantie, ruw versus gepolijst, donker versus licht.
Meteen op de hoogte van het laatste architectuurnieuws?
De Architectura-nieuwsbrief biedt een boeiende mix van actualiteit, projectbeschrijvingen, opiniestukken, productinnovaties, info over evenementen, maar video's, podcasts en zoveel meer.
Schrijf je nu in en ontvang onze wekelijkse nieuwsbrieven in jouw mailbox.