Folded Echoes: collectie met textiel en keramiek in dialoog (Nathalie Van der Massen & Karen Verlinden)
Textielontwerpster Nathalie Van der Massen en keramiste Karen Verlinden bundelen hun krachten voor Folded Echoes, een collectief project waarin ze de grenzen tussen textiel en keramiek verkennen. Hun werkwijze is een proces van denken met de handen, waarbij intuïtief onderzoek en ambacht samenkomen om nieuwe vormen en structuren te ontdekken. Vanuit een gedeelde fascinatie voor tactiele materialen onderzoeken ze de gelaagdheid en diepgang van textiel, keramiek en papier.
Beide artiesten experimenteren met gevouwen structuren en plissé om de expressieve mogelijkheden van verschillende materialen te verkennen. “Wat ons verbindt, is dat we ons werk allebei vaak als een architecturaal element benaderen,” vertelt Nathalie Van der Massen. “Dit project is voor mij een experiment om het functionele aspect van textiel los te laten en puur naar het sculpturale te kijken.” Dit gedeelde uitgangspunt resulteerde in een collectie waarin de fragiele structuur en het ritmische vouwen van papier worden vertaald naar textiel en keramiek.
Tactiliteit als raakvlak
De samenwerking ontstond spontaan na meerdere gezamenlijke tentoonstellingen, waarin hun werk regelmatig met elkaar in verband werd gebracht. De tactiliteit van hun disciplines vormde een direct raakvlak en legde de basis voor een diepgaander onderzoek. Dit resulteerde in een artistieke dialoog en de ontwikkeling van een serie werken waarin aardewerk wordt gecombineerd met experimentele weefsels van onder andere papier, linnen en rubber. De collectie omvat zeventien mixed-media werken en een sculpturale installatie die verrassen met hun visuele ritmes—een poëtische ontmoeting tussen materialen.
“We willen de grenzen van verschillende media verkennen—het contrast tussen harde en zachte materialen, zware en lichte structuren. Deze spanningen versterken de sculpturale kwaliteiten van ons werk,” zegt Karen Verlinden.
Spel van licht en schaduw
Binnen het collectief blijft ruimte voor individuele interpretaties. Van der Massen creëerde een monumentale divider, geweven met linnen en papieren garens, die zich architecturaal in de ruimte laat vouwen. Verlinden borduurde voort op dit onderzoek met een sculpturale lage tafel—een abstracte uitvergroting van gevouwen papier, vertaald naar keramiek.
Daarnaast tonen ze individuele werken die hun artistieke uitgangspunt weerspiegelen. Van der Massen’s kamerschermen zijn sculpturale textielobjecten waarin papier is verweven tot een gelaagd, architecturaal element dat zowel functioneel als esthetisch is. Verlinden presenteert haar muursculpturen, vervaardigd uit zowel keramiek als papier, waarin het spel van licht en schaduw een dynamische dimensie toevoegt en de materialiteit van beide materialen op subtiele wijze wordt onderzocht.