Ontwerp en inrichting stimuleren imago boost winkelcentrum Crimpenhof

© Interface
© Interface

Dat een functioneel vloerplan bijdraagt aan de beleving van een vernieuwd winkelcentrum bewijst de renovatie van Crimpenhof in Krimpen aan den IJssel. Het ooit internationaal geroemde winkelcentrum was nodig toe aan een opknapbeurt. “Het moet weer een op en top modern winkelcentrum worden, een plek waar je graag wilt zijn. Voor je dagelijkse boodschap en vooral ook om elkaar te ontmoeten”, zegt Jan van der Wildt, Facilitair Manager bij Crimpenhof.

In september 2022 zette Jan samen met de ruim zestig winkeliers van het winkelcentrum de eerste stap van de renovatie van het pand in Krimpen aan de IJssel. Cock Koene, projectleider bij Kampschreur bv Projectstoffering was verantwoordelijk voor de vloerinstallatie en Patrick Nuijens faciliteerde het vloerenplan als accountmanager vanuit Interface.

Lichtend voorbeeld

Jan: “Ooit gold Crimpenhof als lichtend voorbeeld voor een overdekt winkelcentrum. In 1992 werd dit zelfs wereldwijd erkend door het International Council of Shopping Centers (ICSC), de internationale brancheorganisatie van winkelcentra. De mix van lokale zaken en grote ketens trok toen wekelijks ca. 65.000 bezoekers en dat is veel voor een plaats met nog geen 30.000 inwoners”. Sinds de pandemie ziet Jan dat de winkeliers het zwaarder hebben. Shoppers gaan vaker naar andere winkelcentra in de buurt of het centrum van Rotterdam. “De inrichting is gedateerd en er is ook wat leegstand. Ik ben bezig met het maken van een heel nieuw winkelcentrum. Voor de rebranding heb ik marketingbureau WF Communicatie in de arm genomen. Denk aan nieuwe visuele communicatie: logo’s en decoratie, maar ook ander meubilair, sanitaire voorzieningen en nieuwe vormen van communicatie. Om zo opnieuw ondernemers aan te trekken. Een nieuwe vloer is daarbij de belangrijke eerste stap. Die biedt het fundament voor de rebranding. Wij willen graag een ruimtelijke en rustige omgeving voor onze bezoekers creëren en dat was met de oude vloer niet mogelijk.”

Eerste winkelcentrum met LVT-vloer van Interface

Er is gekozen voor een duurzame LVT-vloer van Interface. Een primeur, want deze Luxe Vinyl Tegels liggen nog in geen enkel ander winkelcentrum in Nederland. Jan: “Wij zijn de eerste. In een winkelcentrum zie je eigenlijk vaak keramische tegels of natuursteen liggen, maar ik ben altijd al gek geweest van LVT-tegels. Die zijn van een ander kaliber, zijn anders geprijsd en bieden de kwaliteit die wij wensen. Daarnaast kon de installatie plaatsvinden buiten openingstijden om. Het winkelcentrum kon dus gewoon openblijven en winkeliers hebben er nauwelijks iets van gemerkt.”

Geruisloos

Op basis van de tekeningen van Interface en de wensen van alle gebruikers heeft het projectstofferingsbedrijf onder leiding van Cock de vloer geïnstalleerd in circa 16 weken tijd. Cock: “Onze ruime ervaring in soortgelijke projecten komt daarbij natuurlijk goed van pas. Het contactgeluid is bijna weg, dat maakt het een prettige vloer in gebruik. Als je er nu rondrijdt met je winkelwagen maakt het niet meer zoveel lawaai en rennende kinderen geven nauwelijks meer overlast. Ook bij de installaties was geen sprake van overlast, geen stof, geen rotzooi. Eigenlijk hebben we geruisloos een vloer vervangen op een bestaande tegelvloer van ruim 30 jaar oud. Daarnaast heb ik nog niet eerder een soortgelijk product bij een andere leverancier kunnen vinden voor dit doel. Zo zit er een polyurethaan toplaag op van 1 mm, waardoor de vloer oersterk is en heel zwaar belast kan worden met winkelwagens en zelfs palletwagens.”

Functioneel vloerplan

Interface heeft jarenlange ervaring met het inrichten van grote ruimtes zoals ziekenhuizen, openbare ruimtes en kantoren. Daardoor was het goed communiceren met de winkeliers in Crimpenhof over hun behoeften als het gaat om vloeren. De nieuwe vloer in het winkelcentrum biedt een kwaliteitsgarantie voor minstens de komende 15 jaar. Jan en het Concept Design team van Interface hadden een mooie onderlegger als uitgangspunt voor de productselectie. Patrick: “Het gebouw is ontworpen met sferen van rust en geborgenheid. Met de vloer konden we hierop aanhaken die is vertaald naar grijstinten voor een ruimtelijke en chique uitstraling. Daarnaast is er gekeken naar hoe vormen in de vloer kunnen bijdragen aan de winkelbeleving of kunnen bijdragen in de communicatie met winkeliers. Zo mag een winkelier in een winkelcentrum buiten zijn gevel tot 75 cm producten neerzetten. In Crimpenhof is gekozen voor een vloerrand in een donkergrijze kleur zodat heel makkelijk zichtbaar is tot waar de producten kunnen staan.”

55 metrische ton minder CO2

Niet alleen past de vloer naadloos in het visuele geheel van het vernieuwde winkelcentrum, ook binnen de duurzame ambities moet het allemaal kloppen. Jan: “LVT is zo’n mooi product. Je kunt er allerhande motieven in maken. Je kan er alles mee doen. En niet onbelangrijk: het is een CO2-neutraal product. Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar met alle dingen bij elkaar opgeteld zijn we goed bezig, hoop ik.”

Iets dat Interface niet onbekend in de oren klinkt: het is de missie van de vloerenfabrikant om in 2040 CO2-negatief te zijn als onderneming. Per afgelopen september is Interface zelfs CO2-neutraal tot in de kern van het bedrijf. Interface neutraliseerde de CO2-impact van het hele bedrijf, inclusief alle activiteiten en volledige waardeketen. Dit maakt Interface de eerste, en enige, fabrikant van vloeren die de Carbon Neutral Enterprise certificering behaalde.

In de LVT-tegels van Crimpenhof zit 99% gerecycled content en de vloer is geheel CO2-neutraal gedurende de gehele levenscyclus. Crimpenhof heeft een LVT-vloer laten leggen van 3.820 m2. Dit zal leiden tot 55 metrische tonnen minder CO2. Dat is even veel als de uitstoot van een autorit van 219.736 kilometer.

De eerste reacties zijn zeer positief, weet Jan een paar weken na de installatie te vertellen. “Ik denk dat we er samen met Interface, Kampschreur bv en WF Communicatie in zijn geslaagd om de frisse uitstraling van het vernieuwde winkelcentrum als eenheid te vormen, met de juiste beleving en passend bij de wensen van de ondernemers en onze bezoekers.”

Bron: Interface
Deel dit artikel:
Contacteer Interface
Onze partners