Reflecterend dakmembraan verlaagt energieverbruik van shoppingcenter
Het nieuwe RENOLIT ALKORPLAN Bright membraan op het shoppingcenter Auchan in Bordeaux is een prachtig voorbeeld van geavanceerde, duurzame en energie-efficiënte dakbedekking. Met zijn hoge zonnereflectie vermindert dit lichtgewicht afdichtingmembraan de behoefte aan airconditioning met 15-20%. Door de deelname van dit project aan de Cool³-campagne van de Groep draagt het bovendien bij aan de opname van 21 ton CO2.
Cool roof afdichtingsmembraan met meetbare energiebesparing
Het verouderde bitumineuze dak van het winkelcentrum was dringend aan vervanging toe. Het nieuwe witte dakmembraan RENOLIT ALKORPLAN Bright, met een hoge zonnereflectie-index (SRI), bood een directe oplossing voor de technische en energetische uitdagingen.
"Onze beslissing werd voornamelijk beïnvloed door het gewicht. Voorheen hadden we een bitumineuze afdichtingsbaan, maar we zijn nu overgestapt op een lichter alternatief. Daarnaast hebben we ook de warmte- en zonlichtreflectie van het membraan in overweging genomen. Het nieuwe, witte membraan absorbeert effectief minder warmte en zonlicht", aldus Romain Auffret, Technical Asset Manager bij gebouweigenaar Nhood.
De keuze voor dit specifieke membraan blijkt niet enkel theoretisch verantwoord. Uit metingen met een drone en warmtebeeldcamera bleek al vóór de voltooiing van de werken een daling van de oppervlaktetemperatuur op de reeds afgewerkte zones. Dit resulteerde in een verlaagde behoefte aan airconditioning van naar schatting 15 à 20%.
Tactisch renoveren zonder winkelactiviteit te verstoren
De renovatie werd uitgevoerd door dakdekkersbedrijf Cimalto Roofer, dat met succes tegemoetkwam aan de strikte randvoorwaarden van het project. Naast het lage gewicht en de isolerende eigenschappen van het membraan, werd ook aandacht besteed aan de dagelijkse werking van het winkelcentrum.
"We hebben de verwachtingen van de klant overtroffen", stelt Julien Pervalet, Project Manager bij Cimalto Roofer. Het homogene, witte uitzicht van het membraan liet een naadloze installatie toe zonder onderbreking van de commerciële activiteiten in het gebouw.
Maatschappelijke meerwaarde dankzij Cool³-campagne
Naast de uitstekende technische kwaliteit is het RENOLIT ALKORPLAN Bright project via de Cool³-campagne ook een voorbeeld van betrokkenheid bij duurzaamheid. Deze campagne, in samenwerking met Treedom, stimuleert de aanplanting van bomen als compensatie voor CO2-uitstoot. In totaal werden voor dit project 63 bomen geplant, goed voor een opname van 21 ton CO2.
"Dit baanbrekende project in shoppingcenter Auchan is toonaangevend voor de dakbedekkingssector maar ook een mooi bewijs van RENOLIT's toewijding aan innovatie, duurzaamheid en betrokkenheid bij de gemeenschap. Terwijl stedelijke centra blijven worstelen met de gevolgen van klimaatverandering, tonen projecten zoals dit duidelijk de weg vooruit, met een evenwicht tussen ontwikkeling en milieuverantwoordelijkheid", besluit Cédric Salhi, Sales Manager bij RENOLIT ALKORPLAN Zuidwest-Frankrijk.