Druppelvormige achterbouw met geruite gevel voor historisch stadhuis van Halle (CRIT. | BEL architecten)

Een achterbouw in de vorm van een druppel, ontworpen om het historische stadhuis zo min mogelijk te beĆÆnvloeden, en met een opvallende geruite gevel: dat is hoe de achterkant van het historische stadhuis op het Possozplein eruit zal zien. Architect Peter Swinnen presenteerde deze week aan de gemeenteraadsleden van Halle het ontwerp dat zijn bureau CRIT. architects uittekende in samenwerking met BEL architecten.

Al geruime tijd werd er gesproken over een achterbouw om de verdiepingen van het historische stadhuis toegankelijk te maken, maar telkens was er wel iets mis met het ontwerp. Totdat CRIT. en BEL architecten werden aangesteld door de stad. Zij kwamen met het idee om een druppelvorm te gebruiken om de impact op het historische gebouw zo klein mogelijk te houden.

Meest compacte ontwerp

"Het laatste ontwerp dat we hebben gemaakt is het meest compacte dat mogelijk is. Het kan niet kleiner om een lift, trappen en sanitaire voorzieningen te accommoderen", zegt architect Peter Swinnen. "De trappen en lift zijn nodig omdat de verdiepingen in het historische stadhuis momenteel niet toegankelijk zijn vanwege het ontbreken van een trap na de restauratiewerkzaamheden. De smalle oorspronkelijke trap maakte het gebouw te ontoegankelijk voor gebruik. Bovendien waren er geen toiletten aanwezig, en vandaag de dag zijn die essentieel voor een openbaar gebouw."

De achterbouw zal in de vorm van een druppel worden gebouwd, zodat het contactpunt met het stadhuis niet veel breder is dan een deur. Op deze manier blijft de impact op het historische stadhuis uit de zeventiende eeuw zo beperkt mogelijk, legt Peter Swinnen uit. Er komt een toegangsdeur aan het Possozplein, waar men via enkele trappen direct toegang krijgt tot het toerismekantoor op de begane grond van het stadhuis. Men kan hier ook de lift nemen, die op elke verdieping stopt. De trappen zullen in een bocht verder omhoog lopen. Op elke verdieping zullen ook voor iedereen toegankelijke toiletten beschikbaar zijn tijdens de openingsuren van het stadhuis. De technische ruimtes die nodig zijn voor de lift en de sanitaire voorzieningen worden ondergebracht in een kelderverdieping.

Geruite gevelbekleding

"Om natuurlijk licht binnen te laten, zullen we bovenaan een glazen koepel gebruiken. Langs de zijde van de Basiliekstraat komt er een doorlopende smalle lichtspleet. Aan de kant van 't Vondel komt er een groot raam op de hoogte van de eerste verdieping", vervolgt Peter Swinnen. Het hoogste punt van de achterbouw komt overeen met de kroonlijst van het dak van het historische stadhuis.

Naast de druppelvorm valt ook de opvallende gevelbekleding op. Die zal bestaan uit geruite tegels van geƫmailleerd staal. Architect Peter Swinnen legt uit: "We hebben gekozen voor een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie. Deze tegels kunnen perfect worden gebogen om te passen bij de ronde vorm van het gebouw." Het ruitpatroon dat direct tegen de gevel van het stadhuis komt, zal een rood-witte schakering hebben en geleidelijk overgaan in grijswitte en blauwwitte schakeringen richting het Possozplein. De kleuren zijn zorgvuldig gekozen in overleg met de diensten voor onroerend erfgoed. Het rood en het grijs vinden we terug in de bakstenen, dorpels en leien op het dak van het historische stadhuis. Het blauw verwijst naar de kleuren van Halle, waar ook blauwe ruiten te vinden zijn in het wapenschild."

Groenvoorzieningen

Hoewel de achterbouw een opvallend element zal zijn op het Possozplein, benadrukt de architect dat het altijd de achterbouw zal blijven. "De hoofdingang van het stadhuis blijft altijd gelegen aan de Grote Markt", voegt hij toe. Daarnaast voorzien de architecten in hun ontwerp groenvoorzieningen op het Possozplein. "Er zal ruimte zijn voor terrassen, markten, kermissen en carnavalsactiviteiten", voegt hij eraan toe. De plannen voor de achterbouw nemen langzaam hun definitieve vorm aan, zodat de werkzaamheden mogelijk volgend al jaar kunnen beginnen.

Bron: Het Nieuwsblad

Deel dit artikel:

Onze partners