Fotografe Annemie Augustijns wint en opent solo-expositie in Bozar

Op 8 mei kreeg fotografe Annemie Augustijns de eerste Monography Series Award uitgereikt in Bozar. Ze won en opende daarmee een solotentoonstelling in het Paleis voor Schone kunsten. Daar presenteert ze nog tot 30 juni een dertigtal foto's ge├»nspireerd op de (laat)modernistische architectuur in Oost-Europa en Belgi├ź.
Op 8 mei kreeg fotografe Annemie Augustijns de eerste Monography Series Award uitgereikt in Bozar. Ze won en opende daarmee een solotentoonstelling in het Paleis voor Schone kunsten. Daar presenteert ze nog tot 30 juni een dertigtal foto’s geïnspireerd op de (laat)modernistische architectuur in Oost-Europa en België.




Refugees in blue Building, Brussel 2010. Uit de reeks RedYellowBlue - Salon van Horizontalen en Verticalen.


Met de Monography Series Award willen NIKON & BOZAR voortaan elk jaar het werk van één Belgische fotograaf in de kijker zetten. Deze nieuwe award is ontstaan vanuit het idee om het werk van een fotograaf meer uit te diepen en het publiek een breder inzicht te geven in diens oeuvre. Annemie Augustijns is zo de eerste laureaat die een solotentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten wint. Haar werk is vanaf morgen, 8 mei, tot en met 30 juni in het Brusselse museum te bewonderen. Praktische informatie omtrent de expo vindt u hier.


Objectiverend maar nooit rigoureus

De multidisciplinaire jury met Dorian van der Brempt (Directeur De Buren), Stefan Schöning (productdesigner), Tino Biddeloo (Silver Junkie), Marie Jo Lafontaine (kunstenares), Jean-Marc Bodson (le 75) en Maarten Goossens (Nikon) koos uit een 160-tal dossiers unaniem voor Annemie Augustijns als winnares in het fotografisch concours.




Neighbourhood nr. 1-9, Luik 2009. Uit de reeks RedYellowBlue - Salon van Horizontalen en Verticalen.


In haar verklaring looft de jury vooral ‘de coherentie in het werk van Augustijns’. Verder klinkt het nog: “Vooreerst spreekt uit haar werk een grote liefde voor de laat-modernistische architectuur. Objectiverend, maar nooit rigoureus brengt zij de gebouwen en interieurs van deze periode in beeld en capteert de gevoelens die deze architectuur teweeg brengt; vreugde, weemoed, hoop en naïviteit. Het werk van Augustijns laat de bezoeker aan de hand van architectuurbeelden nadenken over verschillende historische of sociaal maatschappelijke onderwerpen. (…) Haar werk heeft niet alleen een hoge artistieke kwaliteit, maar ook een sterke documentaire waarde. Vele van de gebouwen die zij fotografeerde, zijn vandaag al uit het straatbeeld verdwenen. Het werk van Augustijns stemt tot nadenken over geschiedenis en over vervlogen utopische idealen, maar evenzeer over de fragiele schoonheid van de 20ste eeuwse modernistische architectuur.”


Ost.modern en RedYellowBlue

De tentoonstelling die ze presenteert in het Paleis voor Schone Kunsten brengt voor de eerste keer een belangrijk overzicht van haar werk. De expo verzamelt werken uit de reeksen Ost.modern en RedYellowBlue – Salon van horizontalen en verticalen. Ost. Modern is het resultaat van haar reizen in Oost-Europa en de Baltische staten waar ze de modernistische architectuur in beeld bracht. Deze beelden worden geconfronteerd met een originele blik op de laat-modernistische architectuur van België uit de reeks RedYellowBlue – Salon van horizontalen en verticalen.

Annemie Augustijns is al een tijdje actief in de wereld van fotografie. Ze nam als professioneel fotografe onder meer al deel aan belangrijke evenementen zoals de Fotobiennale van Thessaloniki (2010) in Griekenland en het Kaunas Photo Festival in Litouwen (2008). Haar werk is opgenomen in de collecties van het FotoMuseum Antwerpen en Musée de la Photographie in Charleroi en werd getoond in het kader van de Canvascollectie. Ze is freelance huisfotograaf van de Vlaamse Opera in Gent.

Deel dit artikel:

Onze partners

GAimage