Veilige en toegankelijke bushaltes van Stradus Infra

Steeds meer erkent de overheid en de burger het belang van vlot toegankelijke en veilige bushaltes. Stradus Infra biedt een antwoord op de vraag om bushaltes toegankelijker te maken voor mindervalide personen, ouderen en kinderen. Reeds meerdere projecten getuigen hiervan. Zo werden onder andere de volgende bushaltes in Kortrijk en in Genk aangelegd met de bushaltebanden van Stradus Infra.
Steeds meer erkent de overheid en de burger het belang van vlot toegankelijke en veilige bushaltes. Stradus Infra biedt een antwoord op de vraag om bushaltes toegankelijker te maken voor mindervalide personen, ouderen en kinderen. Reeds meerdere projecten getuigen hiervan. Zo werden onder andere de volgende bushaltes in Kortrijk en in Genk aangelegd met de bushaltebanden van Stradus Infra.




Genk - Schoolomgeving Bret

Afgelopen maanden werd in Genk hard gewerkt aan de heraanleg van de schoolomgeving Bret, die 11 scholen en daarmee 6000 leerlingen en leerkrachten telt. De ontwerpcel van de stad Genk hertekende de schoolomgeving volledig, in samenwerking met de scholen, AWV en De Lijn Limburg. Zowel op de Weg naar As als op de Collegelaan werden meerdere bushaltes heraangelegd. Dit met als doel toegankelijke en veilige op- en afstapplaatsen te creëren om de veiligheid van de jongeren te garanderen.

De uitvoering van dit project wordt door Slegers NV verzorgd en er werd gekozen voor de bushaltebanden, blindegeleidelijntegels en rubber waarschuwingstegels van Stradus Infra. De combinatie van deze functionele producten met de karteltegels van Stradus Infra maakt van de bushaltehavens niet alleen een veilige en toegankelijke, maar ook een aangename stek voor passagiers om te wachten op de bus.

Naast de bushaltes, waarvan enkelen zelfs 70m lang zijn, werden ook de straten in de schoolomgeving volledig vernieuwd. Ook voor de stoepen en de parkeerplaatsen die naast de weg gelegen zijn, werden boordstenen, karteltegels en gitruittegels van Stradus Infra gebruikt.

Tijdens de Dag van de Openbare Werken, die plaats vindt op 12 oktober in het Centrum Duurzaam Bouwen te Heusden-Zolder, zal Paul Smeets, verantwoordelijke voor verkeer en infrastructuur bij De Lijn Limburg, een voordracht geven rond mobiliteit binnen deze schoolomgeving.


Kortrijk - Bushalte Kooigem

In Kortrijk werd voor de aanleg van een bushalteplaats in deelgemeente Kooigem ook gekozen voor de bushaltebanden van Stradus Infra. Zowel Paul Gruwez, diensthoofd van de cel uitvoering van de technische dienst van de stad Kortrijk, als Fernand Van Assche, projectleider bij studiebureau Arcadis te Kortrijk, zijn zeer tevreden over de gekozen materialen.

Guido Snoeck, projectleider bij de Koch-Ockier, die instond voor de plaatsing, getuigt er van dat de bushaltebanden van Stradus Infra zeer snel en efficiënt te plaatsen zijn dankzij de ingegoten hijsankers. Bovendien zorgt de hol- en dolverbinding en de lengte van de banden van 2 meter voor een stabiel geheel.


De bushaltebanden van Stradus Infra

Zowel voor bushaltes naast de rijbaan als voor busperrons heeft Stradus Infra oplossingen. De bushaltebanden zijn immers zowel verkrijgbaar met een profielhoogte van 18cm als een profielhoogte van 15cm. De standaard rechte elementen hebben een lengte van 2m, maar daarnaast heeft Stradus Infra ook passtukken van 1m. Ook wie op zoek is naar verloopbanden voor de aansluiting op een standaard boordsteen of afgeronde hoekstukken vindt dit bij Stradus Infra.




De voordelen van de bushaltebanden van Stradus Infra zijn :

• Toegankelijkheid door:

- beperkte instapafstand - het profiel aan de voorzijde van de bushalteband is de contravorm van de band van een lijnbus. Dit maakt het voor de bussen mogelijk tot op een minimale afstand van de opstapplaats aan te rijden, wat de instapafstand tot een minimum herleid.

- beperkte instaphoogte - door de hoogte van de bushalteband verkrijgt men bovendien een beperkte instaphoogte.

• Veiligheid door:

- antislip - de bovenzijde van de bushaltebanden is voorzien van een antislipprofiel waardoor het in- en uitstappen van passagiers veiliger verloopt.

- creatie van een verhoogde halte - de hoogte van de bushalteband zorgt voor meer veiligheid aangezien aanrijdende bussen zich hierdoor niet op de opstapplaats kunnen begeven.

• Stabiliteit door:

- lengte en gewicht – de lengte van de standaard bushaltebanden is 2m. Door de lengte en het gewicht kunnen de banden niet verschuiven.

- verdoken hol- en dol verbinding – alle bushaltebanden hebben een verdoken hol- en dolverbinding, wat er voor zorgt dat de elementen niet verzakken of verschuiven ten opzichte van elkaar.

- verankering – de bushaltebanden zijn verkrijgbaar met en zonder voet. De banden met voet zorgen voor extra stabiliteit door de verankering onder het wegdek.

• Makkelijke en efficiënte plaatsing – de bushaltebanden zijn voorzien van hijsankers zodat ze, ondanks hun gewicht, makkelijk en vlot plaatsbaar zijn.

• Nette afwerking – de verloopbanden zijn aan beide uiteinden even breed waardoor men de aansluitende bestrating bij plaatsing niet schuin dient te zagen, wat enerzijds de plaatsing eenvoudiger maakt en anderzijds een net afgewerkte bestrating als resultaat geeft.



Deel dit artikel:

Onze partners