Abscis Architecten verankert twee schoolgebouwen in Poperinge met doordachte gevelopbouw

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

De toekomst van schoolgebouwen begint bij hun schil. Niet alleen beschermt die tegen weer en wind, ze bepaalt ook hoe een gebouw licht binnenlaat, energie verbruikt en zich inschrijft in zijn stedelijke context. In het ontwerp van twee nieuwe gebouwen voor een middelbare school in Poperinge toont Abscis Architecten hoe een hedendaagse gebouwschil meer is dan façade: ze ondersteunt pedagogiek, duurzaamheid én sociale interactie.

Gebouw C en gebouw G zijn geen geïsoleerde ingrepen. Ze passen binnen een langetermijnvisie van het schoolbestuur om de verschillende campussen in Poperinge te verbinden langs de zogenaamde ‘Schoolstraat’, een voetgangers- en fietsvriendelijke as die het stedelijke weefsel doorboort via een groene corridor langs de Vleterbeek. De twee gebouwen dragen dus niet alleen een eigen programma, maar ook de ambitie om samenhang te creëren op schaal van de stad.

Gebouw C: in dialoog met erfgoed en stad

Gebouw C komt op de plaats van een te slopen volume, ingesloten tussen een geklasseerd kloostergebouw en een appartementsblok. Die context vroeg om een fijngevoelige aanpak. Door een hellend dakvolume in lijn met het naastliggende erfgoed en een voorgevel die inspeelt op de verticaliteit van het bestaande Sint-Janscollege, ontstaat een nieuw volume dat zich verankert in zijn omgeving zonder historische pastiche.

De gevel van gebouw C kiest voor een ritmiek die visueel aansluit bij de bestaande scholengevel op het Burgemeester Bertenplein. De verticale raamverhoudingen keren terug, terwijl het verschil in vloerniveaus tactvol wordt opgevangen door afwisseling in materiaalgebruik: vlakke baksteen wordt gecombineerd met baksteen in reliëf. Dit zorgt voor een visuele continuïteit én een subtiele differentiatie, essentieel in een straatbeeld met veel bouwlagen en variatie.

Binnenin gebouw C vinden we zestien klaslokalen, opgevat als flexibele leerruimtes. Tussen de klaslokalen liggen open leerzones, die de gangen doen verdwijnen als puur transitieruimte. De gebouwschil ondersteunt deze visie op flexibel onderwijs: door de repetitieve ramen wordt natuurlijk licht diep in het gebouw gebracht, wat de verschillende leeropstellingen en groepsgroottes ondersteunt.

Gebouw G: compact, transparant en efficiënt

Gebouw G wordt ingeplant op een braakliggend terrein langs de Schoolstraat, op een zichtlocatie nabij de Deken de Bolaan. Het gebouw telt een gelijkvloers met klaslokalen en een eerste verdieping met sportinfrastructuur. Door een strategisch gekozen compactheid en multifunctioneel ruimtegebruik wordt de beschikbare oppervlakte optimaal benut.

Opvallend aan gebouw G is de lichtdoorlatende gevel op de noordzijde van de sportzaal. Hier toont Abscis hoe gevelmateriaal actief kan bijdragen aan het binnenklimaat. Overdag filtert het gevelmateriaal het daglicht gelijkmatig, zonder hinderlijke schittering of schaduwvorming. ’s Avonds zorgt het voor een zachte gloed naar buiten toe, waardoor het gebouw ook in de avonduren zijn publieke karakter toont.

Materiële leesbaarheid en schaalwerking

De gevel van gebouw G wordt opgebouwd uit een betonnen plint op het gelijkvloers en een geprofileerde metalen beplating op de verdieping. Door twee verschillende dimensies in de beplating te gebruiken ontstaat een subtiele geleding in het gevelbeeld, die de schaal van het gebouw nuanceert. De sobere materiaalkeuze laat toe om de sportzaal en klaslokalen binnen hun eigen logica te organiseren zonder te breken met het geheel.

Een van de knappe ingrepen in gebouw G is het gebruik van de polyvalente ruimte als circulatiezone. Deze dubbele functie vermijdt nodeloos lange gangen en verhoogt de sociale interactie. Door visuele relaties tussen klaslokalen en polyvalente zaal te voorzien via glaspartijen, ontstaat een transparant leerlandschap waar functies in elkaar overvloeien.

Gebouwschil als leermeester

De twee ontwerpen tonen hoe de gebouwschil van de toekomst meer doet dan louter afsluiten. Ze organiseert licht, reguleert klimaat, draagt bij aan de energie-efficiëntie en vertaalt stedelijke inpassing naar leesbare architectuur. Maar misschien nog belangrijker: ze maakt nieuwe vormen van leren mogelijk en zichtbaar.

De nieuwe schoolgebouwen in Poperinge vormen zo méér dan infrastructuur. Ze zijn tastbare onderdelen van een breder stedelijk verhaal over verbinding, duurzaamheid en onderwijsinnovatie. Met hun doordachte gebouwschillen leveren ze niet alleen architecturale kwaliteit, maar ook een les in hoe vorm en functie elkaar kunnen versterken.

Bron Abscis Architecten

  • Deel dit artikel

Onze partners