Innovatie en beleving centraal op succesvolle editie ARCHITECT@WORK in Kortrijk
De Kortrijkse editie van ARCHITECT@WORK, die op 16 mei haar deuren sloot, heeft opnieuw bewezen waarom het event een vaste waarde is voor architecten en ontwerpers in België. Met ruim 6.000 bezoekers verspreid over twee beursdagen en een opvallend sterke aanwezigheid van jonge professionals, wist de beurs haar reputatie van kwalitatief en inspirerend vakevent moeiteloos hoog te houden. De combinatie van een streng gecureerde selectie van innovaties, inhoudelijke lezingen en een vernieuwde scenografie zorgde voor een levendige dynamiek op de beursvloer.
Het beursconcept bleef trouw aan zijn kernprincipes: uitsluitend producten tonen die werden goedgekeurd door een Belgische vakjury, gepresenteerd in een zorgvuldig ontworpen omgeving die ontmoeting en ontdekking stimuleert. Dit jaar kreeg die omgeving bovendien een subtiele maar opvallende make-over. Het ontwerperscollectief C4 draaide de beursstands 31 graden ten opzichte van de gebruikelijke opstelling, wat leidde tot een frisse visuele ervaring zonder aan overzichtelijkheid in te boeten. De nieuwe lay-out werd goed onthaald door bezoekers, die het speels en tegelijk functioneel vonden.
Innovatie als rode draad voor architecten
De focus op innovatie blijft een belangrijke reden waarom ARCHITECT@WORK geliefd is bij architecten. Heleen Decuypere van Ombra Studio waardeerde het feit dat alle deelnemers op gelijke voet staan: “Het draait hier niet om het budget dat je spendeert aan je stand, maar om de kracht van je idee. Dat vind ik nog altijd het sterkste aspect van dit event.” Ook jonge bezoekers als Drita Dilara Yesil en Madina Khalikova, beiden stagiair-architect bij Corpus Architecten, waren onder de indruk van hun eerste beursbezoek: “Zoveel om te ontdekken, en tegelijk blijft de sfeer persoonlijk. We nemen massa’s ideeën mee over gevelmaterialen en afwerkingen.”
Ook vanuit andere vakgebieden was er veel interesse voor de inhoudelijke invulling. Ingenieur Ivan Deklerck (IRBS) woonde de lezing bij over artificiële intelligentie als creatieve partner in het ontwerpproces: “AI gaat een centrale rol spelen in de bouwsector. Voor ons is het essentieel om te begrijpen hoe architecten daarmee aan de slag gaan.”
Inhoudelijke verdieping via lezingen en expo’s
Het programma van seminaries en randmanifestaties bood dit jaar meer dan enkel inspiratie; het zette aan tot reflectie. De sessie van Kaatje Spapen (Grondwerk), op uitnodiging van de Koninklijke Belgische Kamer van de Architecten, behandelde de rol van de architect als ondernemer en trok een breed publiek. “De grote opkomst toont aan dat veel architecten actief nadenken over hun positie en werkwijze. Dat leeft niet enkel bij starters, maar evenzeer bij gevestigde namen,” klonk het na afloop.
Ook de MATERIAL EXHIBIT by MATERIATEK, een overzicht van innovatieve materialen voor de gebouwde omgeving, trok opvallend veel aandacht. Volgens initiatiefnemer Mauro Brigham was het doel om te tonen hoe materiaalkeuzes ontwerpbeslissingen beïnvloeden en samenwerking tussen disciplines bevorderen: “We willen architecten inspireren om verder te kijken dan het vertrouwde palet. De reacties waren bijzonder positief.”
Exposanten onderstrepen relevantie en bereik
Exposanten blikten terug op een geslaagde editie met waardevolle contacten. Bij Ntgrate viel op dat vrijwel alle vooraf ingeplande afspraken met architecten doorgingen, en dat ook veel bezoekers spontaan bleven hangen. “De belangstelling ging vooral uit naar onze toepassingen binnen de projectmarkt,” aldus Fanny Declerck. Leonor Rosario van het Oostenrijkse XAL bevestigde het hoge niveau van de gesprekken en kijkt al uit naar de volgende edities in Marseille en Amsterdam.
Ook producenten met een duidelijk duurzaam verhaal grepen het event aan om zich te profileren. Zo gebruikte IKO zijn terugkeer naar Kortrijk om circulaire innovaties te tonen. “We kregen niet alleen positieve reacties van architecten, maar ook van beleidsmakers,” vertelde Danny Pauwels. Bij Woodio, voor het eerst aanwezig in België, lag de focus op sanitair uit hout: “We willen onze zichtbaarheid vergroten, nu we een country manager voor de Benelux hebben. Kortrijk was hiervoor de juiste plek,” aldus Natascha Wohlgemuth.
Nelissen Steenfabrieken stelde een nieuwe techniek voor waarbij bakstenen van een kleurcoating worden voorzien. “De belangstelling was overweldigend, en dat voor een prototype,” zeiden Jurgen Philtjens en Sven Daniëls. “Niet alleen architecten, maar ook interieurontwerpers reageerden enthousiast. Dat toont aan hoe breed de toepassingen zijn en hoezeer er gezocht wordt naar vernieuwende oplossingen binnen klassieke materialen.”