Jaarcongres Architectuur en Onderwijs in Delft

Hoe maak je goede scholen? Op woensdag 9 mei 2012 organiseert deArchitect.nl het jaarcongres Architectuur en Onderwijs "Ontwerpkwesties rondom schoolgebouwen" in TU Delft. Met keynote lezingen van Herman Hertzberger, P. Robert Jan Simons, Thomas Rau, Liesbeth van der Pol en het debat 'Ontwerpen voor de toekomst'. Daarnaast kun je in 2 parallelle sessies kiezen uit 10 workshops, kijk je naar de film ‘Ik zag ruimte’ van Herman Hertzberger of neem je deel aan de facultatieve rondleiding door de Faculteit Bouwkunde BK City.
Hoe maak je goede scholen? Op woensdag 9 mei 2012 organiseert deArchitect.nl het jaarcongres Architectuur en Onderwijs "Ontwerpkwesties rondom schoolgebouwen" in TU Delft. Met keynote lezingen van Herman Hertzberger, P. Robert Jan Simons, Thomas Rau, Liesbeth van der Pol en het debat 'Ontwerpen voor de toekomst'. Daarnaast kun je in 2 parallelle sessies kiezen uit 10 workshops, kijk je naar de film ‘Ik zag ruimte’ van Herman Hertzberger of neem je deel aan de facultatieve rondleiding door de Faculteit Bouwkunde BK City.




Lezingen

Scholen zijn als steden - Herman Hertzberger, Architectuurstudio HH

Herman Hertzberger heeft een duidelijk visie op scholen. Hij ziet een school net als een stad als een multi-interpretabele ruimte die uitdagend, inspirerend en uitnodigend moet zijn. Je moet je er kunnen terug trekken, ten opzichte van andere kunnen positioneren. Op deze manier leer je samenleven.

Hij gelooft sterk in de kracht van de architectuur en de organisatie van scholen wat betreft hun invloed op de ontwikkeling van de leerlingen.
 

Flexibel leren - P. Robert Jan Simons, Universiteit Utrecht en directeur van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO)

Welke innovaties in het denken over leren en onderwijzen moet je kennen?




Renovatie en herbestemming - Thomas Rau, RAU

Veel bestaande scholen zijn aan vernieuwing toe. Ze zijn niet ingericht op nieuwe leeropvattingen en zijn niet meer geschikt als leer- en leefwereld. Renovatie en herbestemming zijn steeds vaker een serieuze optie. Op welke ontwerpvragen moet u een antwoord hebben?


Hoe wordt de architect een goede opdrachtnemer? - Liesbeth van der Pol, dok architecten

Liesbeth van der Pol zal in haar lezing ingaan op hoe de architect zich moet opstellen in het bouwproces als een goede opdrachtnemer. Schoolgebouwen zijn al lang geen monofunctionele eenheden meer. Innovaties in onderwijs, leren, ontwerpen en in de organisatie van het bouwproces dwingen tot heroriëntatie. Kernvraag is: hoe maken we een goed schoolgebouw?


Inschrijven

Meld je nu aan voor het Congres Architectuur en Onderwijs op woensdag 9 mei aanstaande. Het aantal beschikbare plaatsen is beperkt. Abonnees van de Architect ontvangen € 100,- korting en betalen slechts € 295,-. Neem je een collega mee, dan betaal je samen slechts
€ 395,-. De laatste aanbieding is geldig tot 9 april.


Deel dit artikel:

Onze partners