NET NIET. Vervanging gebouw lagere afdeling College Paters Jozefieten in Melle (2PK Architecten)

Met hun ontwerp voor de vervanging van de lagere schoolgebouwen van het College van de Paters Jozefieten in Melle won atelier MA+P de architectuurwedstrijd uitgeschreven door de opdrachtgever. Zoals altijd bij ontwerpwedstrijden zijn er ook bureaus die het niet haalden. Zonde van de tijd en creativiteit die in hun ontwerp kroop. Om deze ontwerpen toch de aandacht te geven die ze verdienen, is er de Architectura-rubriek Net Niet. Zo richten we onze schijnwerpers deze keer op 2PK Architecten. Ook zij deden mee aan de architectuurwedstrijd, maar strandden op de tweede plaats.

Het ontwerp van 2PK Architecten vertrekt vanuit de bijzondere ligging van het college, genesteld in een groene omgeving tussen de Brusselsesteenweg en de Schelde. Het programma werd ondergebracht in vier clusters, afgestemd op hun functie en de oriƫntatie van het terrein. De administratieve cluster bevindt zich bij de oprit in het oosten, de leraarskamer grenst aan de tuin in het zuiden, de zorgklassen en polyvalente leslokalen zijn strategisch geplaatst bij de speelplaats in het westen, en de speelruimte kreeg een plek in het noorden, nabij de sanitaire voorzieningen. Cruciaal in de ontwerpstrategie was het behoud van een ruime speelplaats en respect voor het geklasseerde hoofdgebouw.

Flexibel en toekomstbestendig

Duurzaamheid en energieprestaties stonden centraal in het voorstel. Een energetisch performant gebouw met een E-peil van E30 of beter werd beoogd door een goed isolerende schil en een compact volume. Zowel de bouwkost als de onderhouds- en energiekosten werden in het ontwerp geoptimaliseerd. Het lagergelegen U-vormige bouwvolume omsluit een bestaand gebouw, waarin sanitair en technische voorzieningen reeds aanwezig zijn. De speelruimte krijgt een hoger volume met bovenlicht aan de zuidzijde en een open zicht op de speelplaats.

Flexibiliteit en toekomstbestendigheid vormden een andere pijler van het ontwerp. Volgens 2PK Architecten moet architectuur niet alleen functies invullen, maar ook kansen creƫren voor ontmoeting en interactie. Elke cluster kan zich maximaal openen naar buiten, waardoor de relaties tussen de verschillende ruimtes versterkt worden: een leraarskamer met zicht op de tuin, polyvalente ruimtes die aansluiten op de speelplaats, en een centrale speelruimte die een marktgevoel oproept. Door een doordachte basisstructuur en circulatieschema in te zetten, wordt een grote mate van flexibiliteit gegarandeerd, waardoor het gebouw kan meegroeien met toekomstige noden.

Bron: 2PK Architecten
Deel dit artikel:
Onze partners