Nieuwe vliegtuigloods voor Belgische Defensie

© Elevate Official Sales Rep
© Elevate Official Sales Rep
© Elevate Official Sales Rep
© Elevate Official Sales Rep
© Elevate Official Sales Rep
© Elevate Official Sales Rep
© Elevate Official Sales Rep

Om de nieuwe militaire Airbus A400M-transportvliegtuigen van de Belgische Defensie te kunnen onderhouden, moest er een nieuwe onderhoudsloods worden gebouwd. In februari 2020 startte Democo in Melsbroek met de bouw van deze loods. Anderhalf jaar later werd het gebouw opgeleverd. De nieuwe vliegtuigloods voor de Belgische Defensie werd ontworpen door Styfhals Architecten i.s.m. met Kardham.

 

Airbus A400M vliegtuigen

De kolossale Airbus A400M is de opvolger van de C-130 vliegtuigen die bijna 40 jaar dienst bewezen. De nieuwe toestellen zijn 43 meter breed, 45 meter lang en 18 meter hoog. Door deze afmetingen was er geen enkele loods van Defensie die groot genoeg was om de vliegtuigen in onder te brengen. De impressionante vliegtuigen kunnen tot 40 ton aan vracht aan boord nemen en hebben een kruissnelheid van 780 km/u.

 

Loods zonder pilaren

In de gigantische loods kunnen drie A400M-vliegtuigen op hetzelfde moment worden onderhouden. Omwille van de grootte van deze vliegtuigen, is het gebouw zo ontworpen dat er geen pilaren in de loods zijn die het dak ondersteunen. Het golvende dak wordt dus volledig gedragen door de buitenmuren. Om de vliegtuigen eenvoudig naar binnen en buiten te loodsen, zijn er poorten voorzien die maar liefst 68 meter breed en 18,5 meter hoog zijn. Naast de loods zijn er ook twee verdiepingen aan kantoorruimte, een logistieke zone en opslag- en werkplaatsen.

 

Sterke windweerstanden

Om het 15 000 m² grote dak te verdichten werd gekozen voor UltraPly TPO omwille van de flexibiliteit en de zeer hoge windweerstand, mede dankzij de vezelversterkte wapening. Samen met dakdekkersbedrijf Polydak onderzocht Elevate daarom grondig aan welke windlasten het gebouw onderhevig zou zijn. Het gebouw is namelijk 30 meter hoog en bevindt zich naast de open vlaktes van de landingsbanen van Brussels Airport. De folies zijn mechanisch bevestigd in de ondergrond conform een door Elevate opgestelde windstudie en legplan.

Bron: Elevate
Deel dit artikel:
Onze partners