Nieuwe houten fietsbrug over de Leie verbindt station Gent-Sint-Pieters met recreatiedomein Blaarmeersen
Het definitieve ontwerp voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Leie ter hoogte van de Koningin Fabiolalaan in Gent is klaar. Metriek Architecten & Ingenieurs werkte voor dit project samen met Evolta en Bollinger+Grohmann. De brug verbindt het station Gent-Sint-Pieters rechtstreeks met de Blaarmeersen en vormt een veilige, vlotte en esthetisch verfijnde schakel in het Gentse fietsnetwerk.
Met een lengte van 110 meter en een breedte van 5,5 meter biedt de brug comfortabel plaats aan zowel fietsers als voetgangers. De constructie combineert een betonnen rijdek met een draagstructuur in duurzaam Europees hout. Die materialisatie zorgt voor een warme uitstraling en een natuurlijke integratie in het landschap langs de Leie. De brug oogt slank en transparant, zodat het zicht op het water maximaal behouden blijft.
Schakel in het Westerringspoor
De nieuwe verbinding is het sluitstuk van het Westerringspoor, een doorlopende fietsas van station Gent-Sint-Pieters tot aan de Bloemekenswijk. Dagelijks zullen naar schatting 4.000 fietsers en voetgangers de brug gebruiken. Daarmee biedt ze een veilig alternatief voor sluiproutes door woonwijken en verkort ze de afstand tussen verschillende stadsdelen en recreatieve zones.
De brug sluit aan op het talud aan de Rinkkaai en bereikt aan de overzijde de Vissersdijk ter hoogte van de Blaarmeersen. Ze vormt zo een cruciale schakel tussen woonontwikkeling, natuurgebied en vervoersknooppunt. Het is de bedoeling dat de brug in gebruik wordt genomen tegelijk met het woonproject Rinkkaai. De werken starten in 2026 en de oplevering is voorzien in 2028.
Doordacht ontwerp en financiering
Bij het ontwerp is nadrukkelijk rekening gehouden met de ecologische context van de omgeving. Slechts een beperkt aantal bomen moet plaats maken voor de infrastructuur, en de zone wordt nadien opnieuw bebost met inheemse soorten. Door te kiezen voor houten vakwerk zal de brug bovendien na verloop van tijd visueel versmelten met het landschap.
De totale kostprijs bedraagt ongeveer 6,314 miljoen euro. Die wordt voor 60 procent gedragen door stadsontwikkelingsbedrijf sogent, en voor 40 procent door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Volgens schepen van Mobiliteit Joris Vandenbroucke wordt dit het belangrijkste fiets- en voetgangersproject van de komende jaren in Gent — niet alleen functioneel, maar ook architecturaal.