BINST ARCHITECTS en burO Groen herbestemmen site Van Marcke tot toekomstbestendig woonproject

Rond een groene binnentuin van 3.500 vierkante meter komen 111 appartementen en woningen op wandelafstand van het historische hart van Brugge.
De Kolenkaai wordt heraangelegd op maat van zachte weggebruikers, zodat het woonproject naadloos aansluit op het water.
Grote terrassen en een spel van verschillende hoogtes zorgen voor een speels en luchtig geheel.
© Marckpoint
© Marckpoint
© Marckpoint
© Marckpoint
© Marckpoint
© Marckpoint
© Marckpoint

Op de terreinen van Van Marcke aan de Kolenkaai in Brugge is het startschot gegeven voor de bouw van wat het meest duurzame project van de stad moet worden. De vroegere site van de badkamer- en verwarmingsspecialist wordt getransformeerd in een groene binnentuin van 3.500 vierkante meter met rondom 111 woongelegenheden. Er komt een warmtenet dat alle woningen langs de Brugse binnenvaart zal verwarmen en passief koelen, terwijl de energie wordt gehaald uit een BEO-veld op 150 meter diepte. Ook architecturaal onderscheidt het project zich. Met groene keramieken gevelbekleding, het gebruik van hout, een spel van hoogteverschillen en inpandige terrassen wordt het een eyecatcher langs het water.

De familie Van Marcke maakt volop werk van de herbestemming van haar 10.000 vierkante meter grote site langs de Brugse ringvaart. De voormalige toonzaal, magazijnen en achterliggende gebouwen ruimen plaats voor het eerste woonproject van ontwikkelaar MarckPoint (by Van Marcke Group). Langs het water komen 101 nieuwbouwappartementen en 10 nieuwbouwwoningen rond een groene binnentuin van 3.500 vierkante meter. Op de hoeken van het driehoekige terrein tussen de Kolenkaai, IJzerstraat en Diksmuidestraat zal ook ruimte voorzien worden voor kantoren, lokale handel en horeca.

"Het is het eerste bouwproject waarin Van Marcke Group al zijn interne expertise samenbrengt. Ons Engineering-team is gespecialiseerd in hernieuwbare energie en technische berekeningen, terwijl ons Prefab-team kant-en-klare energiemodules en sanitaire installaties zal leveren. Zo zetten we al onze kennis in om de gebouwen zo duurzaam én comfortabel mogelijk te maken, maar versnellen we ook het bouwproces zelf."
- Caroline Van Marcke, CEO van Van Marcke -

 

Er wordt een mix voorzien van woningen, duplexen en appartementen, met in totaal ongeveer 111 woongelegenheden. Daarnaast worden op de hoeken ook commerciële ruimtes voorzien voor handel of horeca. Er komen ook twee accentpunten in de vorm van twee hogere torentjes in de woonwand, verwijzend naar de vroegere pakhuizen aan de Kolenkaai.

 

Energie

Project Kolenkaai heeft grote ambities op het vlak van energie. Na uitgebreid onderzoek om op de meest duurzame manier aan de energiebehoefte van de toekomstige bewoners te voldoen, richt Van Marcke een Energy Service Company (ESCO) op – zeg maar een energieproducent en -leverancier op maat van het project. Het hart van de centrale wordt gevormd door een BEO-veld dat bestaat uit 48 boorgaten tot een diepte van 150 meter ​onder de Kolenkaai ligt. BEO staat voor Boorgaten Energie Opslag – het best te vergelijken met een reusachtige chauffage onder de grond met een onuitputtelijke voorraad aan duurzame energie. Die wordt via een buizensysteem naar de woningen gevoerd.

"Met Kodij, zoals de ESCO heet, passen we de meeste innovatieve en duurzame energietechnieken toe", verduidelijkt Jan Masureel van Kodij (ESCO). "De gebouwen worden verwarmd en passief gekoeld met aardwarmte, warmtepompen en zonne-energie. Die passieve koeling in de zomer, die ook op warme dagen zorgt voor een aangenaam binnenklimaat, zal gratis zijn. Daarnaast wordt de site voorzien van hernieuwbare energie dankzij een installatie met zonnepanelen met een minimaal vermogen van 132 kWp. ​ Alle 171 parkeerplaatsen worden ook ineens laadpaal-ready gemaakt. Je elektrische wagen opladen zal er goedkoper zijn dan de marktprijs.

 

Heraanleg Kolenkaai

Gelijktijdig met het project zal ook de Kolenkaai worden heraangelegd op maat van zachte weggebruikers, zodat het woonproject naadloos aansluit op het water. “Om als stad te kunnen groeien heb je een kwalitatief hoogstaand aanbod nodig in een kwalitatief hoogstaande omgeving”, legt eerste schepen Franky Demon uit: “Door zijn ligging, mix aan woongelegenheden en door verder te kijken dan enkel het woonproject, wordt dit een nieuw stadsdeel dat de brug slaat tussen de historische binnenstad en het Kaaidistrict. Door alle auto’s van bewoners en bezoekers naar een ondergrondse parking onder de binnentuin te leiden, wordt de impact op het buurtparkeren tot nul herleid.

Landschapsontwerper burO Groen is de voor de ontwikkeling van het project de omgeving ruimer gaan bekijken. De site is strategisch gelegen aan de rand van Brugge, de Vesten en het kanaal Gent-Oostende. Strategisch in die zin dat de site zich leent om in te spelen op een schakel binnen een uitgerekt fietsroutenetwerk, een kade met waterwegennetwerk en slimmere circulatiestromen die straten aangenamer maken.

 

Binnentuin

Het private binnengebied is sterk doorwaadbaar en vormt een belangrijke trage doorsteek naar de omliggende drie straten. Een groot deel van deze zone bevindt zich bovenop een ondergrondse parkeerruimte. BurO Groen introduceerde in haar ontwerp daarom een heuvelreliëf om de structuur van de inrit uit het directe zicht te houden.

De beplanting op het groendak bestaat uit een mix aan siergrassen die droogteresistent zijn. De groene plint vormt zich langs de Kolenkaai en de IJzerstraat, de grondgebonden woningen staan vooral langs de Diksmuidestraat.  Deze laatste hebben een rechtstreekse toegang tot het collectief groen. De gelijkvloerse terrassen worden verbonden met het hoofdpad door middel van lijnvormige bewandelbare stroken die het hemelwater zullen begeleiden naar de wadi’s, die zich in volle grond bevinden. Deze stroken verlengen de architecturale gedachtegang en tonen de ritmiek van de gevels.

 

Speelse kade

De Kolenkaai ten slotte wordt omgevormd tot een echte speelse kade met een hoge verblijfskwaliteit. De grens van het project bevindt zich 12m tussen het bestaande fietspad en de nieuwe gevellijn. Nieuw ingeplante bomen zullen, in combinatie met de bestaande, een aangenaam contrast weerspiegelen. De kade vormt een nieuwe multifunctionele ruimte waar de ontwerpers het contact met het kanaal Gent-Oostende zo dicht mogelijk wilden leggen, zodoende dat men er zelf de eigen kano kan aanmeren. Ook voor terrasfuncties, gericht op het water en gebonden aan de nabijgelegen horeca, is ruimte voorzien in het ontwerp.

Bron: Bereal | BINST ARCHITECTS | burO Groen
Deel dit artikel:
Met medewerking van
Onze partners